Bilder och filmer (193)
Armerad men ännu inte gjuten mur något längre söderut, fortfarande med nuvarande järnväg i bakgrunden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya banans skärning sedd söderut nära södra tunnelmynningen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bakom tunnelmynningen kan man ana den tomma korridor som bygget har skapat genom Gamla Uppsala.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Närmast tunnelmynningen återstår ännu en hel del schaktning där det tillfälliga spåret tidigare korsade den nya sträckningen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya gång- och cykelbron över det nya dubbelspåret i höjd med Yrsaparken vid Banvallsvägens norra ände sedd från nordväst.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya banan svänger in i tunneln strax söder om de allra mest kulturbärande områdena kring Gamla Uppsala kyrka och högarna, vy norrut från gång- och cykelbron.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söderut fortsätter den nya banan i en svag kurva runt bebyggelsen på Banvallsvägen utanför vänster bildkant med den öppna jordbruksmarken på västra sidan till höger.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skärningen fram mot tunneln sedd från brons västra del.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här syns också tydligt de schaktmassor som ska transporteras bort så snart gjutningen av muren till höger är klar.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söderut är all schakning klar, till höger skymtar också det gamla lertaget för det tidigare tegelbruket i Röbo dit schaktmassorna från bygget har transporterats för att återställa marken där.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från gång- och cykelbrons västra del har man denna vy söderut in mot Uppsala.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Visst arbete med dagvattensystemet återstår här, så också med gabionerna som klär spontmuren.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här pågick arbete med gabionerna längst i norr.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med maskinen till vänster tillverkas de stenfyllda korgarna som sedan kan lyftas på plats med kranen på samma maskin.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läget i området strax söder om södra tunnelmynningen denna gråa januaridag.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snart susar tågen förbi här på ett dubbelspår in mot eller ut ur Uppsala.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Muren mot bebyggelsen under färdigställande, överst tillkommer dessutom ett bullerplank.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brunnar för dagvatten får plats i ett hålrum som gjorts i muren i höjd med Bågspännarvägen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inbuktningen i muren med plankorsningen på nuvarande järnväg vid Bågspännarvägen i bakgrunden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan fortsätter söderut väster om villorna på Banvallsvägen,
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut mot gång- och cykelbron och södra tunnelmynningen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kurvan tar slut samtidig med bebyggelsen på västra sidan och den nya banan fortsätter fram mot den gamla vid bron över Bärbyleden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra delen är spontmuren i stort sett färdig.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut i det långa arbetsområdet.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gång- och cykelbron över den nya banan sedd på avstånd söderifrån.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om bebyggelsen på Banvallsvägen övergår spontmuren i en vanlig bullerskyddsvall.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förändrade omgivningar blir det för de boende på Banvallsvägen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kungshögarna och Gamla Uppsala kyrka ligger i fonden vid färd norrut.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den sydligaste delen av den långa skärningen söder om tunneln, notera nuvarande järnväg bakom bullerskyddsvallen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De mest omfattande arbetena före bygget av själva banöverbyggnaden tycks vara klara på den här sträckan.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spontmurens södra ände.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nedfarten i skärningen fram mot tunneln på väg norrut.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla landmärken och nya i Gamla Uppsala och Nyby.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bullerskyddsvallen och södra änden av den länga skärningen, vy norrut.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På bron över Bärbyleden som redan tidigare byggts för dubbelspår används nu den breda bron för att leda in spåret mot den tillfälliga bron över Tycho Hedéns väg där en ny dubbelspårsbro byggs.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det krokiga spåret vid Tycho Hedéns väg medan en ny bro byggs bakom kranen till vänster.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tidigare och blivande broplatsen vid Tycho Hedéns väg sedd från norr.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggning av den nya bron sker bland kvarvarande rester av de båda gamla broarna som rivits, vy mot nordväst från Vattholmavägen intill.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På södra sidan har fundament redan gjutits.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Översikt norrut på den blivande broplatsen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brofundament söder om Tycho Hedéns väg, för närvarande avstängd för biltrafik.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggning för den nya brons södra del.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Broarbetsplatsen sedd från söder.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln i driftplatsen Löten där dubbelspåret söderifrån tar slut har baxats västerut för att ansluta till det tillfälliga spåret förbi broarbetsplatsen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söderut följer utfartsblocksignalerna från Löten direkt följda av orientering om infartssignalerna till Uppsala, längre än så är inte dubbelspåret genom Svartbäcken. Driftplatsen Löten upphör när det nya dubbelspåret tas i drift.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trafikverket informerar om bygget vid Vattholmavägen nära växeln i Löten.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dubbelspåret norrut sett strax norr om växlarna i Samnan. De motriktade signalerna är mellansignaler, driftplatsgränsen ligger omkring en och en halv kilometer längre norrut.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy i motsatt riktning från samma plats, växelförbindelsen närmast har legat här sedan bygget av bron över motorvägen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nordligaste växeln inom driftplatsen Samnan.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om den tidigare växelförbindelsen har nu en förbindelse i motsatt riktning lagts in som förberedelse inför dubbelspåret.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!