Bilder och filmer (193)
Med en grävmaskin återfylls utrymmet mellan tunnelväggen och sponten.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyllnadsmassorna transporteras fram med lastbilar som kör på tunneltaket.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massorna tippas på tunneltaket varefter grävmaskinen portionerar ut det på rätt plats.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllningsarbetet sett från söder vid änden av Sigyns väg.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare en maskin på tunneltaket, bakom den skymtar stationshuset.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tunneltaket ligger ungefär i marknivå där tunneln sneddar fram mot den gamla banan vid den tidigare bangården i Gamla Uppsala.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I höjd med Yrsaparken söder om tunnelmynningen vek tidigare det tillfälliga spåret som låg väster om mynningen under bygget av densamma av. Nu är de flesta spåren av detta åter utraderade.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett upptåg susar fram mellan villorna i Gamla Uppsala och passerar plankorsningen med Bågspännarvägen, en vardag som snart är historia.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från den nya gång- och cykelbron vid Banvallsvägens norra ände mot tunnelmynningen och stationshuset.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Direkt utanför tunnelmynningen är inte schaktningen av skärningen för den nya banvallen klar eftersom det tillfälliga spåret korsade arbetsplatsen här. På muren till vänster om mynningen byggs också en trappa upp till den parkering för räddningsfordon som placeras på taket.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från bron där såväl spontmuren på östra sidan som slänten på västra sidan av den nya banvallen börjar bli färdig där banan gör en mjuk böj utanför villabebyggelsen på Banvallsvägen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här söder om gångbron har arbetet med den nya banvallens underbyggnad kommit långt.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från andra sidan bron när ett södergående snabbtåg passerar tunnelmynningen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detaljvy mot södra tunnelmynningen och den ännu inte färdigschaktade delen omedelbart söder om denna.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spontningsarbeteten pågår vid det urtag i spontmuren där brunnar för dagvattenhantering placeras.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena i södra delen av dubbelspårsbygget, vy söderut väster om gångbron.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den sista delen av betongsockeln på spontmuren färdigställs utanför södra tunnelmynningen där förbigångsspåret tidigare låg.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Byggarbetsplatsen vid södra tunneömynningen sedd från sydväst.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tunneln svänger svagt mot höger till höger om uthuset intill stationshuset, den nyrenoverade Storgården samt den röda s.k. GUSK-ladan som skymtar längre bort, men samtidigt till vänster om den villa som delvis skymmer den sistnämnda byggnaden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spontmuren kläs med gabioner, stenfyllda korgar. Området mellan den nya och gamla banan som tidigare använts för upplag av massor under bygget har nu åter städats upp.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detaljvy mot spontningsarbetet i höjd med Bågspännarvägen där man ser att man gräver även tvärs över den nya banvallen. Längre bort skymtar också en tillfällig väg upp till området där lermassorna från skärningen lagts upp.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spontmuren med gabioner söder om gång- och cykelbron.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
SJ:s snabbtåg 572 mot Umeå rullar förbi den nya södra tunnelmynningen och det gamla stationshuset i Gamla Uppsala, i väntan på att det nya dubbelspåret ska bli klart en våning ner.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Slänterna har förstärkts med mattor fästa med träspik.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelkanaler och kabelbrunnar har kommit på plats på de mer färdiga delarna av den nya banvallen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelkanaler och fundament för kontaktledningsstolpar.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Material för att tillverka gabionerna som spontmuren kläs med.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett nytt inslag i kulturlandskapet vid Gamla Uppsala.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid Tycho Hedéns väg fortsätter arbetet med en ny dubbelspårsbro över vägen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggning för de norra brofästena pågår.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggningen sker mellan rester av de två järnvägsbroar som revs för att ge plats för den nya bron.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På södra sidan av vägen börjar gjutformar resas.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggning på norra sidan av den för närvarande avstängda Tycho Hedéns väg, tidigare E4.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gjutformar reses för den nya bron.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsplatsen ligger strax söder om Bärbyleden där bron vid utfartsblocksignalen från Löten i bakgrunden byggdes för dubbelspår redan när vägen byggdes.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Broarbetsplatsen sedd från söder.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gångbanan längs Tycho Hedéns väg hålls öppen under bygget, vy från öster.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggningsarbetena sedda från markplanet.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsplatsen ger ett något stökigt intryck med nya och gamla betongkonstruktioner blandade med varandra.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gjutformarna som nu reses ligger i linje med pelarna på den intilliggande bron för Vattholmavägen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tillfälliga järnvägsbron, den tredje inom dubbelspårsprojektet, vilar på landfästen som byggts med stålspont.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av det norra tillfälliga brofästet.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det norra tillfälliga brofästet vid Tycho Hedéns väg.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!