Bilder och filmer (139)

Grävning och spontning sida vid sida.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbeten norr om skolan, här kombineras vanlig stålspont med stålrör vid sidorna.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Massorna som grävs ur transporteras bort med lastbil.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den gamla skolbyggnaden står alldeles intill arbetsområdet.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här ska mycket grävas bort för att ge plats för den nya tunnelns norra mynning.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från samma plats, Vattholmavägen slingrar sig här för tillfället genom arbetsplatsen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut i den blivande järnvägssträckningen här ska banan dock ligga i tunnel. Gamla Uppsala skola till höger.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kikar man längre bort i samma riktning ser man den nya banvallen i backen upp mot nuvarande driftplatsen Samnan.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söderut blir schaktgropen allt djupare.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här friläggs berget och förbereds för sprängning.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktningen och spontningen har nått ner till berggrunden som har frilagts.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Berggrunden låg här inte så speciellt långt under den tidigare marknivån.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gropen sedd mot sydväst från östra sidan vid Vattholmavägen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Borrning inför sprängning i gropen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Hål borras i norra delen av den del av gropen där berget har frilagts.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vatten har samlats på det frilagda berget.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den ännu relativt grunda gropen vid parkeringen vid infarten till Gamla Uppsala kyrka och Kungshögarna.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gropen sedd norrut, den gamla skolbyggnaden syns längst till höger.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Översikt norrut över gropen från plats något längre söderut längs Vattholmavägen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vänder vi oss ett kvarts varv mot sydväst syns fortsättningen av schaktgropen med det gamla stationshuset i bakgrunden.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gropen med Storgården under ombuyggnad i bakgrunden.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En första del av tunnelns bottenplatta har gjutits och där byggs ställningar för att kunna gjuta även väggar och tak. Vattholmavägen passerar i ursprunglig sträckning i bildens överkant.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sivs väg har flyttats något söderut, men här i gatans gamla sträckning har gropen ännu inte grävts ur helt.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tunnelbygget sett norrut från Sivs väg.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktgropen fortsätter söderut från Sivs väg ända fram till det tillfälligt omlagda järnvägsspåret, strax före det hamnar tunnelns södra mynning.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gropen norr om Sivs väg sedd i annan vinkel.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ställningen som ska bära gjutformen för väggar och tak nere på den redan gjutna bottenplattan.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gropen söderut från Sivs väg i mindre motljus, längst bort skymtar ännu en tillfällig järnvägsbro på förbigångsspåret förbi arbetsplatsen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Järnvägen ska här komma ut ur tunneln och fortsätta ut på åkrarna väster om det tättbebygda området.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det gamla stationshuset i Gamla Uppsala, delvis omslutet av arbetsplatsen vid tunnelbygget.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!