Bilder och filmer (139)

Gropen med Storgården under ombuyggnad i bakgrunden.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En första del av tunnelns bottenplatta har gjutits och där byggs ställningar för att kunna gjuta även väggar och tak. Vattholmavägen passerar i ursprunglig sträckning i bildens överkant.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sivs väg har flyttats något söderut, men här i gatans gamla sträckning har gropen ännu inte grävts ur helt.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tunnelbygget sett norrut från Sivs väg.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktgropen fortsätter söderut från Sivs väg ända fram till det tillfälligt omlagda järnvägsspåret, strax före det hamnar tunnelns södra mynning.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gropen norr om Sivs väg sedd i annan vinkel.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ställningen som ska bära gjutformen för väggar och tak nere på den redan gjutna bottenplattan.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gropen söderut från Sivs väg i mindre motljus, längst bort skymtar ännu en tillfällig järnvägsbro på förbigångsspåret förbi arbetsplatsen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Järnvägen ska här komma ut ur tunneln och fortsätta ut på åkrarna väster om det tättbebygda området.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det gamla stationshuset i Gamla Uppsala, delvis omslutet av arbetsplatsen vid tunnelbygget.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetsplatsen når åter järnvägen strax söder om stationshuset, vy mot öster.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det tillfälliga spåret vid den blivande södra tunnelmynningen gör en böj västerut ut på åkermarken.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kran vid den blivande södra tunnelmynningen på den gamla bangården i Gamla Uppsala.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Mitt på det tillfälliga spåret finns ännu en tillfällig bro byggd av stålspont och balkar.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den tillfälliga bron sedd från väster.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Översikt mot nordost från åkerkanten i väster, tunneln byggs i öppningen vid kranarna till vänster.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I den nya järnvägssträckningen omedelbart söder om tunneln har det ännu inte schaktats något, däremot läggs massor upp i området mellan gamla och nya sträckningen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett södergående snabbtåg passerar över den tillfälliga bron vid södra tunnelmynningen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåg och arbetsfordon kan korsa varandra planskilt oberoende av varandra.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett Upptåg på väg söderut på den tidigare bangården i Gamla Uppsala.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetsplatsen sedd norrut i höjd med den den gamla banvallen mot tegelbruket, Gamla Uppsala kyrka skymtar till vänster.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Blickar man i stället söderut alldeles utanför bebyggelsen på Banvallsvägen är det Uppsala domkyrka som skymtar i bakgrunden.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Något söderut finns ett tillfälligt upplag av krossmassor.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Massorna lastas på dumprar och körs söderut där bygge av ny banvall pågår.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Utanför bebyggelsen på Banvallsvägen sätts en permanent spont.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sponten lyfts på plats och slås ned i leran.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu ej nedslagen spont står som en hög mur.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söder om banvallsvägen grävs det desto mer där den blivande banan norrut sjunker ner mot södra tunnelmynningen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Banbygget sett söderut i projektets södra del.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En hög bullerskyddsvall har byggts mot bebyggelsen i öster.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Med grävmaskin jämnas den blivande banvallen till.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya banvallen med nya stolpfundament försvinner norrut i svag lutning och lämnar den gamla järnvägen till höger.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gammal och ny sträckning sedd norrut strax norr om Bärbyleden.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bygget sett från söder med den nya bullerskyddsvallen som ett tydligt nytt inslag i landskapet.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den södra anslutningen till befintlig järnväg sedd från östra sidan av spåret.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spåret är här dock redan omlagt i samband med bygget av Bärbyleden eftersom den bron förbereddes för det nya dubbelspåret, gamla banvallen till höger.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya vägporten för Vittulsbergsvägen sedd från Vattholmavägen där den nya vägen genom porten ska ansluta till denna.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Porten sedd från väster, stödmurarna är gjutna medan själva porten håller på att formsättas.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Porten sedd från nuvarande plankorsning.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från plankorsningen där den nya banvallen viker av mot vänster.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det tillfälliga spåret ligger inom den blivande dubbelspårsbanvallen och porten byggs under den tillfälliga bron.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett upptåg passerar över den tillfälliga bron och därmed över vägportsbygget.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Porten sedd från söder på banans östra sida, det är med liten marginal som den nya porten ryms under den tillfälliga bron.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vägporten byggs i sned vinkel varför stödmurarna blir något asymmetriska.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett upptåg passerar söderut över den blivande nya vägen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetsplatsen sedd från öster med den gamla vägen till plankorsningen till vänster.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetet sett från plankorsningen med Vattholmavägen, den nya banvallen syns vika av till höger.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid plankorsningen finns en infart för byggtrafik som sedan kör i det blivande spårområdet.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut nära plankorsningen, den nya banan växer fram till vänster i Vattholmavägens gamla sträckning.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längre söderut har den blivande banvallen nått så stort djup att det fortfarande finns en hel del massor att schakta bort.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!