Dag 1: Alvesta–Gävle

Den stora Norrlandsresan 2021 inleddes den 31 juli med en transportdag från Alvesta till Gävle utan några extra fotoarrangemang eller särskilda uppehåll utefter vägen utöver lunch- och fikauppehåll. Avgångstiden från Alvesta var 08.31 och det var några resenärer som följde med ända från starten längst i söder. Både resenärer och funktionärer tillkom sedan på flera platser där tåget gjorde uppehåll under dagen.

Efter färd norrut på Södra stambanan med uppehåll för påstigande i Nässjö, Mjölby, Linköping, Norrköping och Katrineholm tog stambaneåkandet slut i Flen där tåget lämnade Västra stambanan och fortsatte norrut mot ett sent lunchuppehåll i Eskilstuna mellan klockan 14 och 15 på eftermiddagen. Därefter fortsatte resan via Kolbäck och Ängelsberg till Krylbo och vidare via Godsstråket genom Bergslagen till Storvik.

Resdagen bjöd på behagligt lagom varmt sommarväder med mestadels uppehåll på förmiddagen. Ju längre norrut färden gick på eftermiddagen desto fler och kraftigare regnskurar dök upp. Dessa skulle påverka avslutningen av dagen då ett åskväder slagit ut flera signaler mellan Storvik och Sandviken på den avslutande etappen fram mot Gävle. Med en del tid inkörd fram till Storvik löste sig det hela trots allt ganska smärtfritt med ankomst till dagens slutstation omkring en kvart före sju på kvällen.

Bilder och filmer (83)
Bild 1–50

Lördag 31 juli 2021

Förutom att fylla magen med en välbehövlig lunch hanns även en promenad genom staden med under lunchuppehållet, här syns stadshuset på Fristadstorget.  2 år
ID-nummer:  35076
Direktlänk: /bild/00035076/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Eskilstunaån och Klosters kyrka strax norr om den innersta stadskärnan.  2 år
ID-nummer:  35077
Direktlänk: /bild/00035077/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset i Eskilstuna sett från gatusidan, från norr.  2 år
ID-nummer:  35078
Direktlänk: /bild/00035078/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till spåren tar man sig genom Tillgången, en gångtunnel som ligger på tvären under bangården. I bakgrunden syns rälsbussarna stå uppställda på spår 3.  2 år
ID-nummer:  35079
Direktlänk: /bild/00035079/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tillbaka vid resans fordon och färdmedel efter lunchutflykten på stan, här närmast Y7 1177 i tågets bakre ände.  2 år
ID-nummer:  35080
Direktlänk: /bild/00035080/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En knapp kvart kvar till avgång från Eskilstuna och tåget skall åter öppnas och startas efter att även det ha fått lite välbehövlig vila.  2 år
ID-nummer:  35081
Direktlänk: /bild/00035081/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På den elektroniska tavlan står nu förutom dagens destination Gävle också en anmärkning om ett mycket mer långväga resmål som ska nås först om drygt en vecka.  2 år
ID-nummer:  35082
Direktlänk: /bild/00035082/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från Eskilstuna gick färden initialt västerut, men vid Rekarne valdes det högra spåret som leder norrut mot Kolbäck.  2 år
ID-nummer:  35083
Direktlänk: /bild/00035083/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mälaren korsas på den rörliga bron i Kvicksund i sjöns västra del, parallellt med riksväg 56.  2 år
ID-nummer:  35084
Direktlänk: /bild/00035084/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att ha kommit in på Mälarbanan vid infarten till Kolbäck låg växeln åter åt sidan vid östra ufarten från bangården mot det normalt persontrafiklösa västra triangelbenet i triangelspåret mot Hallstahammar och Ängelsberg.  2 år
ID-nummer:  35085
Direktlänk: /bild/00035085/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Brattheden norr om Ramnäs låg ett planerat möte med Tåg i Bergslagens tåg 8069 mot Västerås, och även här bjöd personalen i förarhytten på glada miner och vinkningar.  2 år
ID-nummer:  35086
Direktlänk: /bild/00035086/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Ängelsberg gjordes åter ett lite längre uppehåll vid plattform för en bensträckare och plattformsfika.  2 år
ID-nummer:  35087
Direktlänk: /bild/00035087/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbussarna vid plattformen i Ängelsberg sedda från planen intill stationshuset, i bakgrunden syns villan Ulvaklev.  2 år
ID-nummer:  35088
Direktlänk: /bild/00035088/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbusståget sett från sjösidan av bangården under uppehållet i Ängelsberg.  2 år
ID-nummer:  35089
Direktlänk: /bild/00035089/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Y6 1116 framför det stora stationshuset i Ängelsberg, en byggnad som efter många turer inte lär vara så väl bevarad invändigt som den borde vara.  2 år
ID-nummer:  35090
Direktlänk: /bild/00035090/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Eftermiddagens plattformsfika serverades på sedvanligt sätt här i Ängelsberg.  2 år
ID-nummer:  35091
Direktlänk: /bild/00035091/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Y7 1177 vid plattform i Ängelsberg, i bakgrunden skymtar också lokstallet vid bangårdens södra ände.  2 år
ID-nummer:  35092
Direktlänk: /bild/00035092/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från Ängelsberg fortsätter Bergslagspendeln mot Fagersta, men trafik norrut behöver svänga in på den korta tvärförbindelsen mot Snyten vid Godsstråket genom Bergslagen.  2 år
ID-nummer:  35093
Direktlänk: /bild/00035093/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan mot Snyten svänger av norrut och går tätt inpå bruksmiljöerna i Ängelsberg. Med sitt gräsbevuxna spår känns det nästan som en museijärnväg.  2 år
ID-nummer:  35094
Direktlänk: /bild/00035094/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När infarten mot Snyten närmade sig efter någon kilometer drog mer kraftigt regn in, och det vädret skulle fortsätta vidare upp mot Krylbo.  2 år
ID-nummer:  35095
Direktlänk: /bild/00035095/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett kort uppehåll vid plattform i Avesta Krylbo något före klockan 17 på eftermiddagen innan resan rullade vidare norrut mot dagsmålet Gävle.  2 år
ID-nummer:  35096
Direktlänk: /bild/00035096/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget ankommer till Storvik vid halv sex-tiden och har därmed nått fram till Norrland och Gästrikland sedan några mil.  2 år
ID-nummer:  35097
Direktlänk: /bild/00035097/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stoppsignal gav en stunds paus vid plattform även här. Det hade dock aviserats om signalfel efter åskväder på banan mot Sandviken så förhoppningen var att snart få fortsätta.  2 år
ID-nummer:  35098
Direktlänk: /bild/00035098/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid infarten till Kungsgården gjorde signalfelet sig först påmint och signalen fick efter en stunds blankettskrivande passeras i stopp. Proceduren fick sedan upprepas i andra änden av bangården.  2 år
ID-nummer:  35099
Direktlänk: /bild/00035099/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid den nya driftplatsen Villersmuren mellan Kungsgården och Sandviken lyste signalerna fortsatt rött och den tidsödande stoppassageprocessen fick åter upprepas med blott 29 kilometer kvar till dagens mål.  2 år
ID-nummer:  35100
Direktlänk: /bild/00035100/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Blankett 21 fylls i av föraren under samtal med fjärrtågklareraren. Då medgivande endast får ges för en infartssignal eller mellansignal i taget krävs minst två blanketter för passage av en enkel mötesdriftplats som denna.  2 år
ID-nummer:  35101
Direktlänk: /bild/00035101/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya bangården i Villersmuren utanför Sandviken sedd från väster när rälsbussarna så småningom långsamt får rulla vidare.  2 år
ID-nummer:  35102
Direktlänk: /bild/00035102/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid infartssignalen till Sanviken lyste inte ens det röda skenet och ännu ett samtal till fjärrtågklareraren krävdes för passage.  2 år
ID-nummer:  35103
Direktlänk: /bild/00035103/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Som ett ljus i regnruskmörkret fungerade mellansignalen närmare bangården i Sandviken och det var nu bara att invänta bättre besked i ATC-panelen för att få fortsätta som normalt.  2 år
ID-nummer:  35104
Direktlänk: /bild/00035104/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tidstappet för signalfelet blev en knapp halvtimme, men med en kvart tidig avgång från Sandviken var det inte så farligt ändå. Efter mötet med Tåg i Bergslagens tåg 8199 var förseningen precis 15 minuter.  2 år
ID-nummer:  35105
Direktlänk: /bild/00035105/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framme på spår 3 i Gävle vid 18.45-tiden med en försening på cirka tio minuter.  2 år
ID-nummer:  35106
Direktlänk: /bild/00035106/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbusståget på spår 3 i Gävle efter denna första transportdag från Alvesta. Rälsbussarna fick rulla ner mot järnvägsmuseet medan resenärerna sökte upp sitt hotell för natten.  2 år
ID-nummer:  35107
Direktlänk: /bild/00035107/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tack för idag, vi ses imorgon för nya äventyr på spåren!  2 år
ID-nummer:  35108
Direktlänk: /bild/00035108/
Fotodatum: den 31 juli 2021
Publicerad: den 3 januari 2022
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!