Den stora Norrlandsresan 2021 inleddes den 31 juli med en transportdag från Alvesta till Gävle utan några extra fotoarrangemang eller särskilda uppehåll utefter vägen utöver lunch- och fikauppehåll. Avgångstiden från Alvesta var 08.31 och det var några resenärer som följde med ända från starten längst i söder. Både resenärer och funktionärer tillkom sedan på flera platser där tåget gjorde uppehåll under dagen.
Efter färd norrut på Södra stambanan med uppehåll för påstigande i Nässjö, Mjölby, Linköping, Norrköping och Katrineholm tog stambaneåkandet slut i Flen där tåget lämnade Västra stambanan och fortsatte norrut mot ett sent lunchuppehåll i Eskilstuna mellan klockan 14 och 15 på eftermiddagen. Därefter fortsatte resan via Kolbäck och Ängelsberg till Krylbo och vidare via Godsstråket genom Bergslagen till Storvik.
Resdagen bjöd på behagligt lagom varmt sommarväder med mestadels uppehåll på förmiddagen. Ju längre norrut färden gick på eftermiddagen desto fler och kraftigare regnskurar dök upp. Dessa skulle påverka avslutningen av dagen då ett åskväder slagit ut flera signaler mellan Storvik och Sandviken på den avslutande etappen fram mot Gävle. Med en del tid inkörd fram till Storvik löste sig det hela trots allt ganska smärtfritt med ankomst till dagens slutstation omkring en kvart före sju på kvällen.
Bilder och filmer (83)
En lång resa kan ta sin början. Spårangivelse saknades först, men ungefär en halvtimme innan avgång spårändrades tåg 30542 mot Gävle till spår 1b.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsskyltningen lämnade inte så mycket ytterligare information. Gävle är i och för sig ett lite exotiskt direktresmål från Alvesta, men det är i ännu högre grad Vassijaure...
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbussarna står klara på väg ut från lokstallsområdet, men flera andra tågrörelser behöver också få plats på spåren, först ankommande Öresundståg 1041 från Kalmar.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även Krösatåget 17655 mot Växjö skulle få tågväg genom växlarna norr om plattformarna innan rälsbussarna kunde börja rulla fram mot de väntande resenärerna.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Omkring fem minuter före avgång kunde växlarna passeras och Södra stambanan korsas precis framför ett snabbtåg som samtidigt rullade in på spår 2.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbussarna växlas i stället in på spår 1 närmst stationshuset precis som annonserats på plattformsskyltarna.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Y7 1177 tar täten in på spår 1 fram mot plattformen, men kommer därmed att gå sist i tåget upp till Gävle när resan norrut tar sin början.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växlingen ner till plattformen passerar förbi stationshuset och under gångbron med trappor och hissar.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tag plats, resan kan börja. Y6 1116 tar täten norrut denna första resdag.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Körsignal har lämnats för tåg 30542 från spår 1b i Alvesta. Riktigt ända till Vassijaure kan nog Malmöfjärren inte fixa tågväg, men en liten bit på väg i alla fall.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
436 järnvägskilometer söder om Stockholm börjar resan, men resmålet längst i norr ligger mer än 1500 järnvägskilometer norr om huvudstaden.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En rak enkelspårig järnväg som byggs ut till dubbelspår blir inte alltid längre lika rak, det kan man se exempel på på många platser längs våra stambanor. Här ser vi parallellförflyttning av spåren i Moheda.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett första möte med ett av SJ:s snabbtåg strax norr om Stockaryd med den gamla torvbanans bro över stambanan i bakgrunden.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu ett möte på gång när banvaktsstugan Skrapstad södra och valvbron intill den strax norr om Sävsjö passeras.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax söder om Nässjö var det dags för första resdagens höjdpunkt, åtminstone dess och även Södra stambanans högsta punkt 315 meter över havet.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några nedförsbackar senare rullar rälsbussarna in mot Nässjö, den stora järnvägsknuten på höglandet.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En första timme har avverkats när tåget stannar till i Nässjö för att ta ombord nya resenärer och funktionärer. Maximalt antal resenärer på resan skulle dock nås först på Malmbanan.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsbusståget på spår 5 i Nässjö under det korta uppehållet för påstigande, och naturligtvis också för en bensträckare för oss som rest från Alvesta.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehåll på höglandet på väg mot nordligaste fjällen, snart är det åter dags att fortsätta resan norrut.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett första godstågsmöte för dagen, och som så ofta när man är ute och åker rälsbuss röner uppenbarelsen av gamla fordon en del intresse från förarplatsen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu ett snabbtågsmöte på linjen mellan Sommen och Boxholm.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att i ännu en timme ha gungat och skakat fram på de raka stambanespåren som ofta ger kraftig sinusgång i vagnarna blev det dags för resans första plattformsfika i Mjölby.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En kanske viktigare anledning till uppehållet var att snabbtåget 528 skulle gå förbi, rälsbussarna fick rulla på högerspår även på linjen från Lindekullen.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En kort paus i Mjölby denna transportdag norrut mot det Norrland som fokus skulle ligga på under den här resan.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även i Linköping gjordes ett kortare uppehåll på spår 4. Efter att uppehållet i Mjölby gjorts kortare än planerat låg tåget ändå runt 20 minuter före tidtabellen även fortsatt.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Möte med Snälltågets södergående tåg på linjen mellan Gistad och Norsholm.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Kimstad ställdes vårt fortsatt rejält tidiga tåg på sidan för ett antal möten och förbigångar. Först ut att passera var denna södergående Östgötapendel.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax kom även motsvarande norrgående tåg och körde om oss där vi stod på avvikande huvudspår efter att ha kryssat över till stambanans östra sida.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett södergående Mälartåg stod också på tur att passera en kort stund senare.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Slutligen efter ytterligare en stunds stillastående rullade en av SJ:s dubbeldäckare förbi norrut. Så snart den hade hunnit undan kunde färden fortsätta mot Norrköping.
2 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!