Nässjö station öppnades 1864 då Södra stambanan byggdes över höglandet och har sedan växt till en järnvägsknut med linjer i hela sex riktningar. Södra stambanan var då banan från Falköping via Jönköping till Nässjö och vidare via Alvesta och Hässleholm till Malmö, Östra stambanan Katrineholm–Norrköping–Mjölby–Nässjö nådde fram till Nässjö tio år senare, 1874. Året innan hade då redan banan mot Eksjö öppnats, den som senare färdigställdes ända till Oskarshamn via Hultsfred under namnet Nässjö–Oskarshamns järnväg. 1882 nådde Halmstad–Nässjö järnväg fram till Nässjö och blev därmed den femte linjen in till stationen. Den yngsta banan att ansluta är därmed järnvägen från Vetlanda, ursprungligen en del av Sävsjöström–Nässjö järnväg, den öppnades 1914.
Bangården i Nässjö ligger i nordväst-sydostlig riktning på Runnerydssjöns östra sida. Stationshuset ligger på bangårdens östra sida i anslutning till stadens centrum, huset byggdes om 1993 och fick då en extra våning från vilken en gångpassage över bangårdens samtliga spår utgår. Närmast stationshuset, på södra respektive norra sidan finns de oelektrifierade spåren 1a och 1b med anslutningar till intilliggande genomgående spår 2. Därefter följer spår 3 norr om gångpassagen med växel i söder till spår 4 med plattform längre söderut, vidare på motsvarande sätt spår 5 med plattform på norra sidan och spår 6 med växel från spår 5 och plattform i söder. Spår 7 ligger i sin helhet norr om gångpassagen med växel till spår 8 med plattform på södra sidan. Därefter följer ytterligare en plattform mellan spår 9 och 10 och därefter ytterligare fyra plattformslösa spår.