Piteåbanan är elektrifierad med AT-system och har sammanlagt sju AT-transformatorer. De första två står intill varandra strax söder om bron över Korsträskbäcken på östra sidan av Piteåbanans nordöstra anslutningsspår, båda anslutna till matarledningen via markkablar. Här finns också gränsen mellan BT-systemet på stambanan och AT-systemet. Transformatorerna står normalt en och en längs banan, detta är ett specialfall vid början av AT-sträckan mot Piteå. Vid transformatorerna går spåret från Älvsbyn genom en mindre skärning varefter mellansignalen Nyf 2/7 följer på skyddsavstånd från den stopplykta som i sin tur föregår växeln mellan de båda triangelbenen mot Piteå.
När den långa kurvan norrifrån tar slut vid växeln är riktningen sydlig till sydsydostlig och spåret från stambanan söderifrån ansluter genom sin motriktade kurva från nordväst. Över platsen där spåren möts strax norr om växeln mellan dessa passerar riksväg 94 på bro över spåren och mellansignalen Nyf 3/7 på det västra spåret återfinns under vägbron. Detta spår har som tidigare nämnts ingen stopplykta och inget skyddsspår vid södra växeln.
Strax söder om växeln passeras kilometertavla 2 varefter en gång- och cykeltunnel under spåret följer för ett gångstråk som förbinder Älvsbyn med friluftsområdet kring Lill-Kanisberget. Mellan växeln och gångtunneln är banan rak på en kort sträcka innan den 430 meter långa utfartskurvan med radie 400 meter tar vid och vrider banan nästan 90 grader till rakt ostlig riktning. Driftplatsgränsen ligger ungefär mitt i kurvan. Från Älvsbyn råder motlut på omkring 10 promille genom hela driftplatsen, det andra spåret går som tidigare nämnts från medlut till motlut inför sydligaste kurvan i triangeln i riktning mot Piteå.