Stambanans spår genom triangelspåret mellan växlarna mot Piteå består till största delen av en drygt 570 meter långa kurva med radien 1050 meter. Den här kurvan är resultatet av den kurvrätning som utfördes omkring 1980 då stambanan lades om i en nordligare sträckning och en kurva med radie 400 meter eliminerades. Trots att omläggningen idag sträcker sig mellan två av triangelspårets hörn hade omläggningen alltså inget samband med triangelspårsbygget i mitten av 1990-talet. Teknikhuset för Nyfors driftplats finns på norra sidan av stambanans spår omkring i kurvans östra del, driftplatsen styrs med ett ställverk 59.
I västra delen av den långa kurvan korsar stambanan Korsträskbäcken på en betongbro strax norr om det gamla broläget före omläggningen. Dalgången här är inte fullt så djup som där det nordöstra triangelbenet mot Piteå korsar vattendraget, men banan går ändå genom en skärning efter passagen vid färd norrut. På höjden norr om bron är bebyggelse i anslutning till Nyfors kursgård och camping synlig från spåret. Den gamla bron finns inte kvar och den gamla bansträckningen är därför lite svårare att lägga märke till just här. Längre in i skogen inne i triangeln syns dock banvallen tydligt, där gick järnvägen på norra sidan av Korsträskbäckens österut allt djupare dalgång tätt intill den bebyggelse som fanns kring det gamla sågverket vid bäcken. Den här bebyggelsen är helt försvunnen idag.