De sju tunnlarna längs Stambanan genom övre Norrland ligger inte jämnt fördelade på hela sträckan utan koncentreras till tre områden. Det nordligaste av dessa är sträckan Brännberg-Älvsbyn där de två tunnlarna, Bergträsktunneln och Ladubergstunneln tillkom under linjeomläggningarna i början av 1980-talet. Tunnelbyggena utfördes av Skånska Cement och sysselsatte ett 40-tal man som mest. Ladubergstunneln ingick som en del av en 4,4 kilometer lång etapp med ny järnväg inkluderande bangården i Laduberg som också krävde en ny bro över Gäddträskälven. Dessutom byggdes en bro över järnvägen för en enskild väg strax söder om tunneln.
Ladubergstunneln har idag en totallängd på 996 meter och passerar under Lillberget vid södra mynningen och sedan under de högre belägna delarna av Ladubergs by. Precis som Bergträsktunneln norr om Laduberg försågs även denna tunnel med tunnelanslutningar av betong 1995 vilket förlängde tunneln med 20 meter, bergtunnelns längd är alltså 976 meter. När tunneln byggdes hamnade den på en fjärdeplats bland landets längsta tunnlar. Ladubergstunneln är den näst längsta tunneln på Stambanan genom övre Norrland efter Glödbergstunneln vid Nyåker (Mellansel–Vännäs). Tunneln driftsattes den 1 september 1982.