Vid omfattande linjeomläggningarna 1979-1985 rätades banan mellan Älvsbyn och Brännberg knappt två mil norr om Älvsbyn längs Stambanan genom övre Norrland. Det innebar att ett krokigt parti av stambanan rätades ut så hastigheterna kunde ökas. Dagens linjesträcka mellan stationerna Älvsbyn och Laduberg är resultatet av tre etapper av linjeomläggningar, benämnda Piteälven, Getberget och Laduberget.
Den första kurvan vid utfarten norrut från Älvsbyn är nära 600 meter lång och har radie 700 meter och i denna passerar banan över Piteälven. Dagens betongbro stod klar 1980 och ersatte den äldre stålbron som ännu finns kvar nordväst om dagens, läs mer om bron här. Efter den långa utfartskurvan följer några svaga kurvor och drygt en halv kilometer norr om Piteälven passerar banan på bro över väg 374. Omedelbart norr om denna bro viker ett gammalt stickspår av på banans östra sida, dock utan växel till stambanan. Det går till en gammal s.k. upplagsplats, ett bergrum där apparatur för banans strömförsörjning kunde placeras säkert i händelse av krig.
Norr om väg 374 byggdes under etappen Getberget vid linjeomläggningarna ett kurvigt parti om vid rundandet av Getberget. Många på varandra följande snäva kurvor ersattes här av en enda 1800 meter lång kurva med radie 1100 meter. Den nya banan lades nordväst om den gamla längre ut från berget och höjdskillnader har utjämnats med bankar och skärningar. Etappen stod klar redan 1979 och anslöts till den gamla bansträckningen direkt efter den långa kurvan, en banvall som ännu kan skymtas på banans södra sida.
Efter kurvan runt Getberget följer en nära 800 meter lång raklinje i riktning österut innan en 900 meter lång kurva med radie 1330 meter vrider banan mot nordost in mot Lillberget och Ladubergstunneln. Linjen avslutas med en 1400 meter lång raklinje som slutar först inne på bangården i Laduberg och till stor del ligger inne i den kilometerlånga tunneln. Denna linjesträcka ingick i etappen Laduberget och stod klar 1982. Den gamla linjen fortsatte längre österut och rundade Lillberget i byn Krokträsk. Här nådde banan fram till landsvägen som den sedan föjde i nordlig riktning ända fram till den nya bansträckningens anslutning till den gamla i norra delen av Ladubergs bangård.
Efter kurvan runt Getberget följer en nära 800 meter lång raklinje i riktning österut innan en 900 meter lång kurva med radie 1330 meter vrider banan mot nordost in mot Lillberget och Ladubergstunneln. Linjen avslutas med en 1400 meter lång raklinje som slutar först inne på bangården i Laduberg och till stor del ligger inne i den kilometerlånga tunneln. Denna linjesträcka ingick i etappen Laduberget och stod klar 1982. Den gamla linjen fortsatte längre österut och rundade Lillberget i byn Krokträsk. Här nådde banan fram till landsvägen som den sedan föjde i nordlig riktning ända fram till den nya bansträckningens anslutning till den gamla i norra delen av Ladubergs bangård.
Efter kurvan runt Getberget följer en nära 800 meter lång raklinje i riktning österut innan en 900 meter lång kurva med radie 1330 meter vrider banan mot nordost in mot Lillberget och Ladubergstunneln. Linjen avslutas med en 1400 meter lång raklinje som slutar först inne på bangården i Laduberg och till stor del ligger inne i den kilometerlånga tunneln. Denna linjesträcka ingick i etappen Laduberget och stod klar 1982. Den gamla linjen fortsatte längre österut och rundade Lillberget i byn Krokträsk. Här nådde banan fram till landsvägen som den sedan föjde i nordlig riktning ända fram till den nya bansträckningens anslutning till den gamla i norra delen av Ladubergs bangård.
Linjen Laduberg-Älvsbyn är 6,9 kilometer lång och består av en blocksträcka.