Jvgfoto.se > Banor > Malmbanan > Boden–Gällivare > Gällivare (Gv) > Bangårdsombyggnad >

Maj 2016

Bilder och filmer (142)

Söndag 1 maj 2016

Bangården sedd från sydost i skymningen dagen innan bangårdsombyggnaden ska börja.
ID-nummer:  21209
Direktlänk: /bild/00021209/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy från kajen i änden av stickspåret.
ID-nummer:  21210
Direktlänk: /bild/00021210/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra delen av bangården.
ID-nummer:  21211
Direktlänk: /bild/00021211/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra delen av bangården med stickspåret närmast.
ID-nummer:  21212
Direktlänk: /bild/00021212/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sista nattvilan för Green Cargos diesellok på denna fram tills nu så vanliga uppställningsplats.
ID-nummer:  21213
Direktlänk: /bild/00021213/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dieselloket på stickspåret i söder.
ID-nummer:  21214
Direktlänk: /bild/00021214/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stickspåret med tågvärmeposter.
ID-nummer:  21215
Direktlänk: /bild/00021215/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dvärgsignalen 112 i änden av stickspåret.
ID-nummer:  21216
Direktlänk: /bild/00021216/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stickspåret sett från nordväst.
ID-nummer:  21217
Direktlänk: /bild/00021217/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kvällslugn på en plats som snart ska förändras.
ID-nummer:  21218
Direktlänk: /bild/00021218/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gällivare station med stationshuset denna första majkväll.
ID-nummer:  21219
Direktlänk: /bild/00021219/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln till stickspåret i sydost är av enklast möjliga slag.
ID-nummer:  21602
Direktlänk: /bild/00021602/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Själva tungan böjs inte utan är bara fäst löst i änden så att den kan röra sig fram och tillbaka som ett gångjärn.
ID-nummer:  21603
Direktlänk: /bild/00021603/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsövergången och den södra låga delen av plattformen mellan spår 2 och spår 3.
ID-nummer:  21604
Direktlänk: /bild/00021604/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordväst från samma plats som ovan utanför stationshuset.
ID-nummer:  21605
Direktlänk: /bild/00021605/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 och spår 2 längre norrut med godsmagasinet till höger.
ID-nummer:  21606
Direktlänk: /bild/00021606/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den transformator som stått strax söder om godsmagasinet har lyfts bort från sin sockel och kablarna i kontaktledningsbryggan intill har kopplats bort.
ID-nummer:  21607
Direktlänk: /bild/00021607/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan närmast norr om gångbron vid stationshuset.
ID-nummer:  21608
Direktlänk: /bild/00021608/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpe 25 norr om godsmagasinet har länge stått på sned.
ID-nummer:  21609
Direktlänk: /bild/00021609/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från lastkajen med växlarna intill norra änden av plattformen mitt i bild, vid bildens nederkant syns också kajspåret ligga kvar.
ID-nummer:  21610
Direktlänk: /bild/00021610/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla kontaktledningsanläggningen i skymningsljuset.
ID-nummer:  21611
Direktlänk: /bild/00021611/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot lokstallet från öster.
ID-nummer:  21612
Direktlänk: /bild/00021612/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid den gamla lokstationen står två liftmotorvagnar i väntan på arbete på bangården.
ID-nummer:  21613
Direktlänk: /bild/00021613/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot plankorsningen i nordvästra änden och huvudsignalerna före den.
ID-nummer:  21614
Direktlänk: /bild/00021614/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut strax sydost om plankorsningen.
ID-nummer:  21617
Direktlänk: /bild/00021617/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot sydost från plankorsningen längs spår 1.
ID-nummer:  21616
Direktlänk: /bild/00021616/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordväst från plankorsningen, spåren mot omformarstationen, Porjus och Kiruna viker av mot vänster och spåret mot Koskullskulle och industrispåret viker av mot höger. Rakt fram syns resterna av banan mot Malmberget och änden av den gamla Aitikterminalen.
ID-nummer:  21615
Direktlänk: /bild/00021615/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sydöstra änden av bangården med brygga 1 under belysning i skymningen.
ID-nummer:  21618
Direktlänk: /bild/00021618/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plankorsningen med vägen till gamla Aitikterminalen inne i triangelspåret.
ID-nummer:  21619
Direktlänk: /bild/00021619/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan mot Koskullskulle sedd från samma plankorsning, det gamla industrispåret ligger intill det till höger.
ID-nummer:  21620
Direktlänk: /bild/00021620/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy i riktning in mot Gällivare från plankorsningen, industrispåret till vänster.
ID-nummer:  21621
Direktlänk: /bild/00021621/
Fotodatum: den 1 maj 2016
Publicerad: den 13 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 2 maj 2016

Plattformen mellan spår 2 och spår 3 sedd mot nordväst strax norr om gångbron över bangården.
ID-nummer:  21188
Direktlänk: /bild/00021188/
Fotodatum: den 2 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Signaler och växlar vid norra plattformsänden.
ID-nummer:  21189
Direktlänk: /bild/00021189/
Fotodatum: den 2 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelförbindelsen mellan spår 1 och spår 2 parallellt med förbindelsen av godsmagasinets kajspår.
ID-nummer:  21190
Direktlänk: /bild/00021190/
Fotodatum: den 2 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot sydost från norra delen av plattformen mellan spår 2 och spår 3.
ID-nummer:  21191
Direktlänk: /bild/00021191/
Fotodatum: den 2 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln till stickspåret med ändkaj strax söder om stationshuset.
ID-nummer:  21192
Direktlänk: /bild/00021192/
Fotodatum: den 2 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangårdens södra del sedd från norr.
ID-nummer:  21193
Direktlänk: /bild/00021193/
Fotodatum: den 2 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangårdens södra del sedd från öster.
ID-nummer:  21194
Direktlänk: /bild/00021194/
Fotodatum: den 2 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd från stickspårets ändkaj.
ID-nummer:  21195
Direktlänk: /bild/00021195/
Fotodatum: den 2 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tisdag 3 maj 2016

Två liftmotorvagnar har körts fram på spår 1 denna tisdagsmorgon då de första större arbetena under bangådsombyggnadsprojektet i Gällivare ska inledas, rivning av kontaktledningen på spår 1.
ID-nummer:  21655
Direktlänk: /bild/00021655/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 som ännu har kontaktledning denna morgon, men snart inte längre.
ID-nummer:  21656
Direktlänk: /bild/00021656/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax före klockan elva hade alla tåg passerat som skulle passera innan bangården kunde göras strömlös och en första stång hängdes upp på ledningen inifrån den ena liftmotorvagnen för att prova spänningen.
ID-nummer:  21657
Direktlänk: /bild/00021657/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ledningen jordas därefter för att det ska vara säkert att arbeta med den.
ID-nummer:  21658
Direktlänk: /bild/00021658/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet kan börja. I södra bangårdsänden spänns vikterna som håller ledningen över spår 1 spänd upp något för att lätta på spänningen i trådarna.
ID-nummer:  21659
Direktlänk: /bild/00021659/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Första steget i demonteringen är att ta bort de flesta bärtrådarna som sitter mellan bärlinan och kontakttråden med jämna mellanrum.
ID-nummer:  21660
Direktlänk: /bild/00021660/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärtråden till vänster om utliggaren har tagits bort helt och den till höger har lossats nedtill.
ID-nummer:  21661
Direktlänk: /bild/00021661/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kvar blir alltså nu bärlinan och kontakttråden. Här syns arbetet under brygga 1.
ID-nummer:  21662
Direktlänk: /bild/00021662/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med liftkorgen trycks linorna samman mot varandra så att bärtråden kan nås och lossas.
ID-nummer:  21663
Direktlänk: /bild/00021663/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet går vidare norrut på spår 1.
ID-nummer:  21664
Direktlänk: /bild/00021664/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De gamla bryggorna börjar sjunga på sista versen när de ledningar som hänger i dem nu börjar tas ned.
ID-nummer:  21665
Direktlänk: /bild/00021665/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!