Bilder och filmer (246)
Rivningen av spår 1 avancerar norrut, här lyfts sliprar vid tågvärmeposten nära änden av det rivna stickspåret.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bit för bit bryts den gamla rälsen loss.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även dvärgsignalen 110 har lämnat sitt sista "lodrätt".
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprar ska grävas upp ur den gräsbevuxna bankroppen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med ett enkelt griptag kommer de upp ur jorden.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer jord skakas av sliprarna genom att vrida på dem.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rivningen går fram mot växeln strax söder om stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ibland finns kablar som måste avlägsnas från sliprarna innan de lyfts bort.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsen dras bort intill den ännu kvarvarande spårspärren från stickspåret.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 söder om växeln till stickspåret är nu nästan helt rivet.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två spår i bredd har försvunnit på drygt ett dygn i södra delen av bangården.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar finns det gott om på en bangård, och det gäller att veta var de finns när rivningen fortsätter norrut.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
ATC-baliserna intill huvuddvärgsignalen på spår 1 utanför stationshuset har tagits bort.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dags att fortsätta rivningsarbetet på spår 1 norr om plattformsövergången.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skärbrännare och grävmaskin redo för fortsatt rivning medan rälsspikarna dras manuellt.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så kapas rälsen även utanför stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det går tidvis hett till i Gällivare!
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rivning av rälsen utanför stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När rälsen kapats var det så dags att ta grävaren till hjälp även här.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En snart spårlös gammal plattform utanför stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med små dammoln bryts rälsen upp bit för bit.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bit för bit försvinner rälsen från sin plats på sliprarna.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spikar dras upp för hand och plockas bort.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kast med liten spik, eller faktiskt ganska stora spikar.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mera damm blir det när sliprarna lyfts upp ur den torra marken.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Och ännu mer dammigt blir det när sliprarna skakas fria från jorden.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet fortsätter norrut under gångbron.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det rivna spåret utanför stationshuset sett från plattformsövergången.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler sliprar ser dagens ljus strax nordväst om stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 sett söderut vid stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intercitytåget 95 passerar på spår 3, precis som vanligt men idag hade inte ens spår 2 varit ledigt.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset sett från nordväst, nu i något mindre spårnära läge.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan plattformsövergången och växeln något längre söderut finns en del av spår 1 fortfarande kvar.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsen samlas på hög vid sidan av bangården.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ribningen fortsätter uppe vid godsmagasinet.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår som snart ska försvinna, vy mot nordväst från godsmagasinet.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även sliprarna läggs upp i travar intill det rivna spåret nordväst om stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset och det rivna spår 1 sett från norra änden av den gamla stamplattformen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plankorsningen i bangårdens norra del där kontaktledningen över spår 1 nu är riven.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även norr om korsningen är ledningen riven.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår och kontaktledning är fortfarande kvar vid plankorsningen vid gamla Aitikterminalen, men från några stolpar bort söderut är den riven.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Industrispåret till höger är snart ett minne blott.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De upprivna spåren i södra delen av bangården.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårspärren för stickspåret ligger kvar och ska tas omhand senare.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detsamma gäller växeln strax söder om stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På bangårdens södra sida har avverkningen inför utvidgningen av bangårdsområdet påbörjats.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Träd avverkas när bangården utvidgas.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En väg ska byggas längs bangårdens sydvästra sida och avslutas med en vändplan här i söder.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stängslet längs bangården tas också ned nu i samband med avverkningen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utanför stationshuset finns nu inte längre något spår vid stamplattformen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!