Under två sommarhalvår, från våren 2016 till hösten 2017 byggs bangården i Gällivare om för att klara möten mellan 750 meter långa malmtåg. Spår 1 närmast stationshuset rivs och ger plats för en lång sidoplattform vid nuvarande spår 2. Det tillsammans med nuvarande spår 3 och 4 blir långa mötesspår som senare omnumreras till spår 1–3. Dessutom blir det ytterligare tre spår på bangården varav ett nytt spår 6 byggs sydväst om spår 6 ytterst på nuvarande bangård. Vid plankorsningen i bangårdens nordvästra del reduceras antalet spår från fem till två. Hela kontaktledningsanläggningen och signalsystemet byts ut.

Bilderna publiceras i albumen här till vänster sorterade efter när de togs. Uppdatering och utökning av bildmaterialet sker inte nödvändigtvis i samma ordning som bilderna är tagna utan det kompletteras allt eftersom, fler bilder står i kö för publicering.

En intensiv första byggsommar börjar gå mot sitt slut. Många bilder från de olika arbetena har redan publicerats här men många fler väntar ännu på publicering. Även om bygget snart tar paus för vintern kommer uppdateringarna av den här dokumentationen att fortsätta för att den ska bli komplett så snart som möjligt.

Se också projektets webbplats.

Dela Dela

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer ännu

Mer på webbplatsen

Publicerad den 18 april 2016
Senast ändrad den 6 juli 2016
Skriv en kommentar

Här kan du skriva en kommentar som kommer att visas publikt på den här sidan. Vill du skicka ett privat meddelande, använd istället kontaktformuläret som nås via länken "Kontakt" överst på sidan.