Jvgfoto.se > Banor > Malmbanan > Boden–Gällivare > Gällivare (Gv) > Bangårdsombyggnad >

Juni 2016

I början av projektets andra månad påbörjades omfattande markarbeten för det nya plattformsspåret i samma sträckning som det tidigare spår 2. Gammalt material under spåret schaktas bort och den nya banunderbyggnaden grundläggs på omkring ett par meters djup. Därefter byggs också den nya plattformskanten av prefabricerade betongelement. Schaktningen har under månaden pågått mellan södra bangårdsänden och stationshuset och efter att plattformsövergången revs i mitten av månaden hänvisas resenärer till en tillfällig övergång till plattformen vid spår 3 nordväst om stationshuset.

Även på bangårdens sydvästra sida mot älven har schaktning påbörjats i södra änden, dels för den nya servicevägen och dels för de spår som där kommer att hamna utanför den gamla bangårdens gränser.

Bilder och filmer (166)

Onsdag 1 juni 2016

Spår 2 är nu stängt för ombyggnad och har rivits från plattformsövergången och söderut.
ID-nummer:  21855
Direktlänk: /bild/00021855/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i söder har schaktningsarbetet påbörjats för det nya plattformsspåret på det gamla spårets plats.
ID-nummer:  21856
Direktlänk: /bild/00021856/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut mot stationshuset från den södra delen av plattformen.
ID-nummer:  21857
Direktlänk: /bild/00021857/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning för plattform och nytt spår 2 där de gamla spåren 1 och 2 låg.
ID-nummer:  21858
Direktlänk: /bild/00021858/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bommarna framför stationshuset har fällts för sista gången.
ID-nummer:  21859
Direktlänk: /bild/00021859/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktgropen i söder sedd från norr vid sidan av bangården.
ID-nummer:  21860
Direktlänk: /bild/00021860/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två grävmaskiner används för att transportera bort massorna.
ID-nummer:  21861
Direktlänk: /bild/00021861/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den större maskinen vid sidan av gropen.
ID-nummer:  21862
Direktlänk: /bild/00021862/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den mindre maskinen i gropen.
ID-nummer:  21863
Direktlänk: /bild/00021863/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla ändlastkajen i söder har fått ett nytt användningsområde.
ID-nummer:  21864
Direktlänk: /bild/00021864/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Senare på kvällen syns nytt material i schaktgropen.
ID-nummer:  21865
Direktlänk: /bild/00021865/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen fylls med nytt material som ska ligga som grund för det nya spåret.
ID-nummer:  21866
Direktlänk: /bild/00021866/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plattformsövergången vid stationshuset.
ID-nummer:  21867
Direktlänk: /bild/00021867/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från plattformsövergången, här ligger spåret ännu kvar.
ID-nummer:  21868
Direktlänk: /bild/00021868/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsövergången sedd från stationshuset. Kontaktledningen över spår 2 har bundits upp tillfälligt för att inte vara i vägen för anläggningsmaskinerna.
ID-nummer:  21869
Direktlänk: /bild/00021869/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från gångbron intill stationshuset.
ID-nummer:  21870
Direktlänk: /bild/00021870/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I närheten av godsmagasinet finns stora upplag med isoleringsskivor och plattor till de nya plattformen.
ID-nummer:  21871
Direktlänk: /bild/00021871/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla dubbla korsningsväxeln i spår 2 i norr har nu bytts ut, här syns ena halvan av den gamla växeln ligga kvar nära växelplatsen.
ID-nummer:  21872
Direktlänk: /bild/00021872/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln som tidigare låg mellan spår 1 och 2 i södra bangårdsänden ligger nu i änden av den norra växeltransversalen där malmtågen från Vitåfors under avstängningen av spår 2 måste växla över till spår 3.
ID-nummer:  21873
Direktlänk: /bild/00021873/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plankorsningen i norra delen av bangården där fyra av de tidigare fem spåren ligger kvar.
ID-nummer:  21874
Direktlänk: /bild/00021874/
Fotodatum: den 1 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Torsdag 2 juni 2016

Tåg 95 är på väg att lämna ett Gällivare där förändringens vindar har börjat blåsa över bangården.
ID-nummer:  21876
Direktlänk: /bild/00021876/
Fotodatum: den 2 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena är för närvarande koncentrerade till området mellan plattformen och södra bangårdsänden.
ID-nummer:  21877
Direktlänk: /bild/00021877/
Fotodatum: den 2 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De bortschaktade massorna ersätts med nytt material som ska utgöra grund för det nya spåret och plattformen.
ID-nummer:  21878
Direktlänk: /bild/00021878/
Fotodatum: den 2 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar av olika slag är viktiga att ta hänsyn till under arbetena på bangården, vilka kan tas bort och vilka måste vara kvar?
ID-nummer:  21879
Direktlänk: /bild/00021879/
Fotodatum: den 2 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med lastmaskinen läggs nytt material ut och jämnas till.
ID-nummer:  21880
Direktlänk: /bild/00021880/
Fotodatum: den 2 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla massor och sliprar måste hållas isär från nytt isoleringsmaterial och nya krossmassor.
ID-nummer:  21881
Direktlänk: /bild/00021881/
Fotodatum: den 2 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Material av olika kvalitet har lagts upp i högar intill bangården.
ID-nummer:  21882
Direktlänk: /bild/00021882/
Fotodatum: den 2 juni 2016
Publicerad: den 22 april 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tisdag 7 juni 2016

De större arbetena sker nu i södra delen av spår 2.
ID-nummer:  20761
Direktlänk: /bild/00020761/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här byggs ny banunderbyggnad för det blivande plattformsspåret 1.
ID-nummer:  20762
Direktlänk: /bild/00020762/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävarbeten strax söder om plattformen mellan det rivna spår 2 och spår 3.
ID-nummer:  20763
Direktlänk: /bild/00020763/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När man schaktat ur till rätt nivå läggs cellplast i botten och nytt stenmaterial fylls på.
ID-nummer:  20764
Direktlänk: /bild/00020764/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det hela jämnas sedan ut med lastmaskin.
ID-nummer:  20765
Direktlänk: /bild/00020765/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mycket kabel finns det i backen, och det gäller att reda ut vilka som ska vara kvar lite till och vilka som kan tas bort redan nu.
ID-nummer:  20766
Direktlänk: /bild/00020766/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Locken lyfts av från de befintliga kabeltrummorna för att kablarna ska kunna tas upp.
ID-nummer:  20767
Direktlänk: /bild/00020767/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Huvuddvärgsignalen Gv 155 visar stoppbesked, inte så konstigt om man ser vad pilen pekar på.
ID-nummer:  20768
Direktlänk: /bild/00020768/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Både spår 1 och spår 2 är nu rivna mellan växlarna med övriga spår.
ID-nummer:  20769
Direktlänk: /bild/00020769/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Något är spårlöst försvunnet utanför stationshuset.
ID-nummer:  20770
Direktlänk: /bild/00020770/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprar plockas upp där spår 2 tidigare låg vid norra änden av plattformen.
ID-nummer:  20771
Direktlänk: /bild/00020771/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprar och räls läggs upp för vidare borttransport från bangården.
ID-nummer:  20772
Direktlänk: /bild/00020772/
Fotodatum: den 7 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Onsdag 8 juni 2016

Plattformsövergången över spår 1 och 2 har gjort sitt.
ID-nummer:  20904
Direktlänk: /bild/00020904/
Fotodatum: den 8 juni 2016
Publicerad: den 24 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar grävs upp ur marken inför de mer omfattande schaktarbetena.
ID-nummer:  20905
Direktlänk: /bild/00020905/
Fotodatum: den 8 juni 2016
Publicerad: den 24 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det gamla har gjort sitt.
ID-nummer:  20906
Direktlänk: /bild/00020906/
Fotodatum: den 8 juni 2016
Publicerad: den 24 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning pågår i södra delen av bangården.
ID-nummer:  20907
Direktlänk: /bild/00020907/
Fotodatum: den 8 juni 2016
Publicerad: den 24 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid södra änden av plattformen öppnar sig ett djupt hål.
ID-nummer:  20908
Direktlänk: /bild/00020908/
Fotodatum: den 8 juni 2016
Publicerad: den 24 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena vid södra plattformsänden.
ID-nummer:  20909
Direktlänk: /bild/00020909/
Fotodatum: den 8 juni 2016
Publicerad: den 24 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fredag 10 juni 2016

Den låga plattformen mellan spår 2 och 3 försvinner mer och mer.
ID-nummer:  20911
Direktlänk: /bild/00020911/
Fotodatum: den 10 juni 2016
Publicerad: den 24 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några vagnar har anlänt fullastade med betongelement för plattformar och kontaktledningsstolpar.
ID-nummer:  20910
Direktlänk: /bild/00020910/
Fotodatum: den 10 juni 2016
Publicerad: den 24 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 13 juni 2016

Beläggningen på den låga plattformsdelen mellan spår 2 och spår 3 har sågats upp ända fram till plattformsövergången, arbetena avancerar norrut.
ID-nummer:  20912
Direktlänk: /bild/00020912/
Fotodatum: den 13 juni 2016
Publicerad: den 24 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen grävs bort bit för bit för att grundlägga för det nya plattformsspåret.
ID-nummer:  20913
Direktlänk: /bild/00020913/
Fotodatum: den 13 juni 2016
Publicerad: den 24 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 20 juni 2016

Nyordning på Gällivare station. Den gamla plattformsövergången är stängd och en ny tillfällig passage till och från plattformen har anordnats längre norrut.
ID-nummer:  20914
Direktlänk: /bild/00020914/
Fotodatum: den 20 juni 2016
Publicerad: den 27 juni 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!