I början av 1990-talet beömdes även den andra bron från 1919 ha tjänat ut på grund av bärighetsproblem och betongskador. Det var med andra ord dags att planera för den tredje bron vid denna storslagna plats. Man valde en bro som på ett fint sätt sammanfattar de tidigare brobyggena på platsen, nämligen en samverkansbro där stål och betong i samverkan leder järnvägen högt över älvens yta. Den byggdes av Kraftbyggarna AB i Luleå och har sex spann. Totallängden är 361 meter och de teoretiska spännvidderna från väster 47, 59, 59, 67, 59 och 47 meter, det längsta spannet ligger över älven.
Brostöden och landfästena är uppförda av betong. Brostöden har en säregen form där två smalare pelare står bredvid varandra sammanbundna av en tunn betongvägg. Överst är de ovala ytterpelarna parallella medan de nedtill går isär något. I övre delen av pelaren vidgas dessutom betongväggen så att den sträcker sig även utanför pelarna och bildar därmed en konsol markerad med röd färg på vilken den bärverket vilar.
Brons bärverk består av två parallella stålbalkar. De är 3,1 meter höga och svetsades samman till en kontinuerliga balkar vid byggplatsen på östra sidan av älven varifrån de lanserades ut över älven till sitt rätta läge. Balken är målad i en ljusblå kulör som på ett smakfullt sätt gör att balken både smälter in i det dramatiska landskapet samtidigt som den utgör en accent, speciellt tillsammans med de röda detaljerna överst på bropelarna. På balken gjöts sedan det betongtråg som järnvägens överbyggnad ligger på.
Vid det östra landfästet finns det fasta lager som håller den bärande balken på plats. Det är markerat med två stora triangulära betongväggar som står lutade mot landfästet, en på vardera sida. Fram till östra landfästet lades linjen om på en sträcka av cirka 300 meter genom att kurvan före älvpassagen påbörjades något tidigare. Området mellan nuvarande järnväg och sträckningen från 1919 finns idag en parkeringsplats för besökare vid broplatsen. Här finns en gångstig runt i området med informationstavlor om de tre broarna. Platsen är väl värd ett besök.