Byn Hörnsjö ligger i det öppna odlingslandskapet i Hörnåns dalgång runt Hörnsjön. Här finns många större jordbruk ock bebyggelsen är ganska spridd men med tyngdpunkt söder om sjön. Där vägarna från Nyåker, Bjurholm och Umeå möts bildas ett slags byacentrum och det var också strax väster om denna korsning som stationshuset en gång stod.
Hörnsjö station öppnades den 1 oktober 1891 då hela sträckan Anundsjö - Vännäs öppnade. Bangården ligger i nord-sydlig riktning och på dess östra sida uppfördes ett stationshus av Hällnäsmodellen. På västra sidan av bangården har det också funnits flertalet magasinsbyggnader ungefär där dagens lastkaj ligger. Fjärrblockeringen nådde fram till Hörnsjö 1964, stationen förlorade sedan persontrafiken 1975 och ett par år senare även godstrafiken. Stationshuset är rivet sedan länge, det stod där dagens personalbarack står strax norr om fjärrkuren.
I november 1995 öppnades en den nya linjesträckningen mellan Högbränna och Hörnsjö. Den bildar tillsammans med den gamla linjen ett dubbelspår som Hönsjö således är den norra ändpunkten för. Bangården har idag tre huvudspår och ett sidospår på västra sidan. Det västligaste huvudspåret är ett mötesspår som enbart är förbundet med normalhuvudspåret norrifrån och uppspåret söderifrån. Den gamla linjen söderifrån är endast förbunden till övriga spår vid norra bangårdsänden i den allra nordligaste växeln. Mötesspåret kan alltså inte nås från gamla linjen, den fungerar ju istället i sig själv som ett mötesspår. I norra delen av bangården passerar vägen från Bjurholm över de tre huvudspåren, bangården slutade tidigare söder om denna plankorsning. Hörnsjö station är utrustat med ett ställverk modell 59 som tillåter samtidig infart (ESIL).