Linjen Hörnsjö - Degermyr är med sina 11,3 kilometer den näst längsta på sträckan Bräcke - Vännäs. Linjen är uppdelad i två blocksträckor, här nedan behandlas den södra 5,9 kilometer långa blocksträckan. Höjdskillnaden mellan linjens båda änddriftplatser är endast 6 meter, lägst i Hörnsjö, men det finns kraftiga lutningar även på denna linje då skillnaden mellan högsta och lägsta punkt är nästan 50 meter.
Precis som bangården i Hörnsjö ligger den södra blocksträckan på linjen mot Degermyr huvudsakligen i nord-sydlig riktning. Linjen inleds med en 1200 meter lång raklinje som börjar redan inne på bangården i Hörnsjö. Från bangården till driftplatsgränsen råder medlut men linjen inleds med en horisontell sträcka som sedan övergår i svagt motlut, banan går här genom det flacka landskapet kring Hörnsjön. Efter den raka inledningen följer en serie om tre kurvor där banan rundar den norra änden av Hörnsjön, varefter banvaktstugan Hörnån passeras strax söder om kilometer 837. En mindre ägoväg passerar över banan på den följande korta raklinjen, här ges också en kort vy över jordbrukslandskapet i byn Sandnäset vid Hörnån öster om banan. Därefter följer en serie med fyra motriktade kurvor med endast mycket korta mellanliggande raklinjer.
Precis som bangården i Hörnsjö ligger den södra blocksträckan på linjen mot Degermyr huvudsakligen i nord-sydlig riktning. Linjen inleds med en 1200 meter lång raklinje som börjar redan inne på bangården i Hörnsjö. Från bangården till driftplatsgränsen råder medlut men linjen inleds med en horisontell sträcka som sedan övergår i svagt motlut, banan går här genom det flacka landskapet kring Hörnsjön. Efter den raka inledningen följer en serie om tre kurvor där banan rundar den norra änden av Hörnsjön, varefter banvaktstugan Hörnån passeras strax söder om kilometer 837. En mindre ägoväg passerar över banan på den följande korta raklinjen, här ges också en kort vy över jordbrukslandskapet i byn Sandnäset vid Hörnån öster om banan. Därefter följer en serie med fyra motriktade kurvor med endast mycket korta mellanliggande raklinjer.
Precis som bangården i Hörnsjö ligger den södra blocksträckan på linjen mot Degermyr huvudsakligen i nord-sydlig riktning. Linjen inleds med en 1200 meter lång raklinje som börjar redan inne på bangården i Hörnsjö. Från bangården till driftplatsgränsen råder medlut men linjen inleds med en horisontell sträcka som sedan övergår i svagt motlut, banan går här genom det flacka landskapet kring Hörnsjön. Efter den raka inledningen följer en serie om tre kurvor där banan rundar den norra änden av Hörnsjön, varefter banvaktstugan Hörnån passeras strax söder om kilometer 837. En mindre ägoväg passerar över banan på den följande korta raklinjen, här ges också en kort vy över jordbrukslandskapet i byn Sandnäset vid Hörnån öster om banan. Därefter följer en serie med fyra motriktade kurvor med endast mycket korta mellanliggande raklinjer.
Vi är nu framme vid bron över Hörnån. Ån rinner upp i skogarna nordost om Bjurholm och flyter söderut till jordbruksbygderna kring Hörnsjö och Gräsmyr. Den fortsätter sedan mot sydost och mynnar i havet vid Hörnefors. Efter bron inleds ett långt motlut när järnvägen tar sig upp längs sluttningen på östra sidan av ån. De kraftiga kurvorna blir här något färre, norr om bron följer först två svaga vänsterkurvor innan en något längre högerkurva nås, även denna dock med relativt generös kurvradie. Efter en halvkilometerlång raklinje fortsätter vridningen mot öster genom en längre kurva med radie strax under 500 meter. Vid dess norra ände finns mellanblocksignalen, här låg tidigare också banvaktstugan Torrsjön och hållplatsen Svartlund (Sva).
Den 27 mars 2008 spårade en vagn i ett av Hector Rails södergående godståg ur på linjen Degermyr - Hörnsjö, vilket ledde till ett dygnslångt totalstopp på banan. Den urspårade vagnen skadade sliprar på en längre sträcka innan tåget stannade strax söder om banvaktstugan Hörnån. Den urspårade vagnen vräktes åt sida och blev liggandes bredvid järnvägen flera månader.