Den 4 juni 2008 spårade ståltåget 9103 ur strax söder om Aspeå. Det var tio vagnar mitt i tåget som spårade ur medan främre och bakre delen av tåget höll sig kvar på spåret. Flera hundra meter spår skadades och vid urspårningsplatsen raserades även banvallen delvis och kontaktledningsstolpar revs ner. För uppröjningsarbetet byggdes en provisorisk väg från den närbelägna landsvägen i söder. De vagnar och stålämnen som helt hade spårat ut vräktes åt sidan och blev i akutskedet lämnade kvar på platsen medan banvallen återuppbyggdes. Det gjorde att trafiken åter kunde rulla på banan efter två dygns totalavstängning.
Dåvarande Banverkets utredning av olyckan kom fram till att en solkurva orsakade olyckan. I denna nämndes avverkning inom trädsäkrningsprojektet som en bidragande orsak då banan då exponeras för mer sol. Konsekvenserna av olyckan blev hur som helst mycket stora, dels för persontrafiken men speciellt för godstrafiken med viktiga transporter som t.ex. ståltågen och Volvos tåg söderut från Umeå. De totala kostnaderna för urspårningen beräknades bli mer än 6 miljoner kronor, varav två miljoner för att återställa järnvägsanläggningen.