Linjen Aspeå–Stormyran är blott 2,7 kilometer lång, stambanans tredje kortaste, och består därmed av endast en blocksträcka. Höjdskillnaden mellan bangårdarna i Stormyran och Aspeå är 38 meter och linjen består av ett sammanhängande medlut på som varierar mellan 12 och 14 promille. Lutningen från Stormyran, den högsta punkten mellan Långsele och Vännäs, ner mot Nätraåns dalgång börjar redan vid norra bangårdsänden och är i den relativt skarpa utfartskurvan med radie 440 meter redan 14 promille. Järnvägen går nu i nordnordostlig riktning i dalgången mellan Jussjöhöjden i öster och Hällåshöjden i väster ner mot Stor–Aspsjön, denna del av linjen består av två raklinjer med en svagare mellanliggande högerkurva.
När järnvägen når fram till Stor-Aspsjön i Nätraåns vattensystem vrider banan av skarpt österut i en högerkurva med radie 450 meter och längd 360 meter. I kurvan finns den motriktade försignalen till Stormyran norrifrån, där också jordkällaren och grunden tillhörande banvaktstugan Jussjö kan siktas på sydöstra sidan av järnvägen. I kurvan passeras också sockengränsen Resele-Skorped och kommungränsen Sollefteå-Örnsköldsvik, anvaktstugan Jussjö var speciell då stugan och uthuset låg på var sin sida om denna gräns. Järnvägen passerar i slutet av kurvan också strax söder om huvudgården i Jussjö, en av Skorpedsbygdens västligaste byar, belägen vid Stor-Aspsjöns östra strand.
I norra delen av linjen efter den långa kurvan vid Stor-Aspsjön ökar kurvradierna och ligger mellan 580 och 780 meter. Efter en kort raklinje inleds vid försignalen till Aspeå en serie om tre kurvor där banan ömsom går i skärning och ömsom går på hög bank på Jussjöns södra sida, det är i mitten av denna serie vi finner platsen för urspårningen 2008. Efter ännu en kort raklinje rundar järnvägen med en vänsterkurva den östra änden av Jussjön varefter infarten till Aspeå strax följer strax före landsvägens bro över banan. Först i denna avslutande kurva tar det kraftiga medlutet slut.