Aspeå är en liten by i västligaste delen av Skorpeds församling och Örnsköldsviks kommun längs landsvägen mellan Sollefteå och Skorped. Järnvägen lades omkring en kilometer söder om byn i närheten av den plats där landsvägen korsar järnvägen. Vägens passage över järnvägen sker idag på en lång bro som också korsar Jussjöån, ett av Nätraåns källflöden. Vid järnvägen finns alltså inga bostadshus, bangården omges helt av skog och myr. Söderifrån är detta första gången på drygt 2 mil som en allmän väg passerar järnvägen, sedan Selsjön är det endast i Backsjön som järnvägen är nära bebyggelse.
Aspeå är en liten by i västligaste delen av Skorpeds församling och Örnsköldsviks kommun längs landsvägen mellan Sollefteå och Skorped. Järnvägen lades omkring en kilometer söder om byn i närheten av den plats där landsvägen korsar järnvägen. Vägens passage över järnvägen sker idag på en lång bro som också korsar Jussjöån, ett av Nätraåns källflöden. Vid järnvägen finns alltså inga bostadshus, bangården omges helt av skog och myr. Söderifrån är detta första gången på drygt 2 mil som en allmän väg passerar järnvägen, sedan Selsjön är det endast i Backsjön som järnvägen är nära bebyggelse.
Aspeå har fungerat som mötesplats och station sedan banan öppnades men fick persontrafik först 1914. Den fick vara kvar fram till 1966 varefter också godstrafiken försvann efter ett år. Den ursprungliga kortare bangården låg i västra delen av dagens bangård, där det ännu idag finns tre spår i bredd tack vare ett stickspår på norra sidan. Ett stationshus uppfördes på bangårdens södra sida och flera andra byggnader har funnits på norra sidan av spåren. Idag finns ingen av dessa äldre byggnader kvar, bara en övergiven jordkällare på södra sidan av spåren. Idag är bangården alltså utvidgad österut och har två huvudspår. Ställverket är av modell 59 som idag tillåter samtidig infart (ESIL).