Linjen Aspeå-Holmån är 5,5 kilometer lång och är indelad i två blocksträckor. Höjdskillnaden mellan linjens ändpunkter är 46 meter, från 247 meter över havet i Aspeå till 201 meter över havet i Holmån, inga motlut finns på linjen. Linjen omges nästan helt av skog, först vid infarten till Holmån öppnas lanskapet då järnvägen går alldeles intill Byvattsjöns södra strand. Utfarten från Aspeå mot Holmån sker österut i en kortare vänsterkurva i vilken också ett kraftigt medlut på 15 promille också inleds. Den 200 meter långa högerkurva som sedan följer när banan rundar den mindre höjden Abrahamskullen är en av stambanans absolut skarpaste, radien i den 200 meter långa är blott 293 meter varför också hastigheten här begränsas till 70 km/h. Abrahamskullen sticker ut från den bergssluttning söder om Nätraån som järnvägen följer större delen av sträckan österut mot Skorped.
Efter passagen av Abrahamskullen vidgas dalgången och plats ges för något mer generösa kurvradier, även lutningen mildras något här. Genom tre korta raklinjer med tre likaledes korta och svaga kurvor följer järnvägen bergssluttningen i en båge från sydostlig till ostlig riktning fram mot en serie om tre längre kurvor. Den första i serien är skarpast med radie 440 meter medan övriga har radie strax under 600 meter, i den sista kurvan av dessa tre finns också mellanblocksignalen ungefär mitt på linjen. I kurvserien råder kraftigt medlut på 15-16 promille.
På den andra blocksträckan fortsätter järnvägen österut längs bergssluttningen i söder, men terrängen i längsriktningen blir lättare och kurvradierna här understiger aldrig 600 meter. Strax öster om mellanblocksignalen vid inledningen av blocksträckans första raklinje passeras Pärmsjöån på en kort bro, Pärmsjöån är ett större biflöde till Flärkån, Nätraåns största källflöde. Efter en kortare kurva med radie precis 600 meter följer fyra raklinjer av varierande längd separerade av svaga korta kurvor. Den västligaste av raklinjerna är drygt 200 meter lång och är belägen söder om Byvattsjöns västra ände, sjön är dock ännu dold bakom skog. Härefter följer en kortare s-kurva varefter linjen avslutas med en halvkilometerlång raklinje med infarten till Holmån i östra änden. På blocksträckan varierar lutningen mellan 9 promilles motlut och horisontell bana.