Karlsberg är en av de tre mötesstationer mellan Ragunda och Bräcke som öppnades 1961, det år som fjärrblockering infördes på sträckan. Den tidigare drygt 11 kilometer långa linjen mellan Nyhem och Dockmyr delades därmed i två betydligt kortare, den nya mötesplatsen är belägen något norr om den gamla linjens mittpunkt på södra sidan av sjön Graningen. Driftplatsens namn hämtades troligen från den banvaktstuga som låg strax öster om nuvarande norra driftplatsgränsen. Den kan i sin tur ha fått sitt namn efter Karlsberget och Karlsbergsmyran som dock ligger hela fem kilometer ostsydost om driftplatsen. Driftplatsen Karlsberg ligger omkring 2,5 kilometer från väg 323 räknat fågelvägen över väglöst land, den enda vägen fram till bangården är en skogsbilväg som följer nära järnvägen från söder.
Från nyhem kommer järnvägen fram till driftplatsgränsen i Karlsberg från väster, den är belägen i närheten av sjön Graningens västra ände. Efter en kort raklinje mellan driftplatsgränsen och bangårdsänden fortsätter omsvängningen som i huvudsak sker på linjen från Nyhem med ytterligare en högerkurva i bangårdens västra del. Det motlut som har legat kring 10 promille sedan Nyhem planar nu ut allt mer och på bangårdens mitt ligger spåren horisontellt, Karlsberg ligger alltså på det första backkrön som bryter stigningarna från Nyhem upp till Dockmyr. Den korta horisontella sträckan uppkommer där järnvägen inom driftplatsen går som längst från sjön i norr, avståndet är omkring 300 meter. Här finns också teknikhuset på bangårdens södra sida.
Den mellersta delen av bangården ligger på en 300 meter lång raklinje i sydostlig riktning på nordgång. Efter horisontalsträckan följer ett medlut på fram mot östra bangårdsänden och raklinjen övergår före denna i en nästan halvkilometerlång kurva som sträcker sig ända fram till norra driftplatsgränsen. I östra delen av bangården strax väster om mellansignalerna finns en enkel obevakad plankorsning där en mindre väg dels till den fritidsbebyggelse som finns vid sjön och dels fram till östra bangårdsänden korsar bangården. Mellan bangårdsänden och norra driftplatsgränsen korsar banan en låglänt myr i anslutning till sjön i norr på en lite högre banvall innan utfarten mot Dockmyr sker österut.