Bilder och filmer (94)

Mellan stationen och S:t Persgatan ligger bebyggelsen relativt nära banan, här går spåren också samman för passagen över Vaksalagatan.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De två spåren genom centrala Uppsala sedda från bron över Vaksalagatan när ett godståg kommer in på ett av Ostkustbanans två spår norrifrån.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Två bevakade plankorsningar finns på sträckan, här ser vi den ena V-signalen vid korsningen med S:t Persgatan.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot nordväst från korsningen med S:t Persgatan.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen med S:t Olofsgatan sedd från söder.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spåren sedda mot sydost in mot centralstationen från plankorsningen med S:t Olofsgatan.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spåren ligger på stort avstånd mellan plankorsningarna.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut från samma korsning.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeln mellan Dalabanan och spåret som vid driftplatsgränsen bildar Ostkustbanans uppspår ligger omedelbart nordväst om S:t Olofsgatans körbana.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bommarna fälls ofta på den vältrafikerade järnvägen genom Uppsala.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I första kurvan på Dalabanans spår syns mellansignalen som reglerar infart mot Uppsala norra.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stora lövträd finns det gott om i parken intill järnvägen, detta har fått grenar kapade när det nya dubbelspåret norrut byggdes.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En kontaktledningsbrygga finns vid växeln norr om plankorsningen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen med S:t Olofsgatan sedd från norr.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En av de två utfartsblocksignalerna mot linjen mot Löten, i förgrunden nedtill skymtar gång- och cykelporten vid Skolgatan.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax norr om utfartsblocksignalerna på bron över Råbyvägen följer orienteringstavlor om infartssignalerna till Löten i andra änden av det korta dubbelspåret genom Svartbäcken. Längst till höger skymtar en av infartssignalerna norrifrån på driftplatsgränsen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Infarten till Uppsala norrifrån, vy söderut från bron över Råbyvägen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dalabanan kommer in från väster, mellansignalen vid driftplatsgränsen skymtar till höger.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ostkustbanans passage över Råbyvägen med driftplatsgränsen vid norra brofästet, vy norrut.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De två utfartsblocksignalerna i kurvan norr om förgreningspunkten mellan banorna, vy från väster.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Mellansignalen mot Uppsala norra på Dalabanan strax före bron över Råbyvägen.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Utfartsblocksignalerna för Ostkustbanan norrut med Dalabanans spår i förgrunden.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot plankorsningen med S:t Olofsgatan från Dalabanans sydvästra sida.
10 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det gamla är borttaget och banvallen bortschaktad vid platsen för växeln. En ny banvall håller på att byggas upp. Trafiken på Ostkustbanan påverkades inte av arbetena, här passerar ett godståg på väg norrut.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I botten läggs någon typ av cellplastskivor. Ovanpå detta ett fint grus som packas med vibrator. Ovanpå detta lägges sedan makadam.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy från S:t Olofsgatan, före växeln. Här på det vänstra spåret skall den nya växeln läggas in för att koppla in det nya spåret som kan skymtas mitt i bild.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya växeln på stationsområdet har lagts upp på hjul för transport till platsen där den skall ligga.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den maskin som skall lägga spårdelarna på plats, här på en järnvägsvagn på stationsområdet.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gummiplattorna som ligger närmast rälsen vid järnvägsövergången vid S:t Olofsgatan håller på att tas bort. Rälsen skall bytas ut här i samband med att växeln för anslutning av uppspåret på Ostkustbanan till Dalabanans spår till/från Sala skall läggas in.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya växeln som skall förena Ostkustbanans uppspår och Dalabanan ligger här färdigbyggt i delar på Uppsalas stationsområde.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Som föregående bild. Här närbild på en av växelns 2 motorer med stag för att lägga om växeln.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya stolpar mellan S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Någon form av transformatorstation skall byggas här. Lägg dessutom märke till vikterna på den närmaste nya stolpen samt de nya stagen för kontaktledning på den gamla stolpan längst till höger. Detta är förberedelser för kontaktledningen till det nya uppspåret.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya och gamla stolpar, förberett för inkoppling av det nya uppspåret till Dalabanans spår. Den gamla stolpen med signal kommer att tas bort.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya stolpen med vikter som skall hålla upp det nya uppspårets kontaktledning. Dessutom förberett för att här ta ner hjälpkraftledningen till jordkabel på en kort sträcka.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det nya uppspåret är lagt nästan ända fram till Dalabanans spår.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy från järnvägskorsningen med S:t Olofsgatan. Det gamla spåret är kapat och flyttas nu i sidled för att kunna svetsas ihop med det nya spåret som är lagt på ombyggnadssträckan (det blivande nerspåret).
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Som föregående bild. Två maskiner krävs för att flytta spåret.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dubbla stolpar och signaler vid järnvägskorsningen på S:t Olofsgatan. Den nya signalen är dock fortfarande ogiltigförklarad. Det blivande nerspåret på dubbelspåret kommer här att vika av från det gamla spåret för att ansluta till det nya spåret.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ny räls har nu lagts ut, här över den förlängda GC-tunneln vid Skolgatan.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En ny järnvägsbro byggs över Råbyvägen.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bron över Råbyvägen från andra hållet jämfört med föregående bild.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Som föregående bild. Det behövs mycket ställningar när en bro skall gjutas.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett Tierpståg passerar över den gamla, och då på stambanan enda bron över Råbyvägen.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy in mot stan. Arbeten pågår vid järnvägen.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Andra bilder från platsen (7)