Strandbodgatan är den första vägförbindelsen sydost om Uppsala centralstation mellan stadsdelarna Centrum och Kungsängen på järnvägens sydvästra sida och stadsdelen Fålhagen på järnvägens nordöstra sida. Såväl normalspåren söderut från centralstationen mot Stockholm som smalspåret från Uppsala östra mot Faringe korsar gatan på broar.
Före ombyggnaden av Uppsala C fanns det tre järnvägsbroar över Strandbodgatan, två för normalspår och en för smalspår. Från sydväst inleddes broföljden med en bred bro för de tre spår som stod för genomfartstrafiken vid personbangårdens södra ände. Den följdes av en enkelspårsbro för det normalspår som vek av mot den nordöstra delen av normalspårsbangården som mer och mer växte igen innan den revs före ombyggnaden, denna bro korsade gatan i sned vinkel. Normalspårsbroarna var utförda i tre spann med stålstöd mellan körbanan och de omgivande gång- och cykelbanorna samt med bärverk av stålbalkar på vilka sliprarna vilade. Efter korsningen med Bergsbrunnagatan följde slutligen smalspårets bro, även den en stålbro men med med endast ett spann. Samtliga broar begränsade den tillåtna fordonshöjden på Strandbodgatan till endast 3,4 meter.
På nya Uppsala C slutar plattformarna i södra änden vid Strandbodgatan och denna har bildar nu en sydlig entré till stationen med trappor och hissar till samtliga plattformar. De gamla brarna har ersatts av tre nya parallella dubbelspårsbroar på ungefär samma plats som tidigare. För smalspåret byggdes en ny bro i ett något sydligare läge med en snedare dragning över gatan, denna bro är dessutom utformad som en bågbro i gammal stil. Den tillåtna fordonshöjden under samtliga broar har ökats till 3,9 meter.