Söndag på Västerdalsbanan

Söndagen den 27 maj, dagen efter årsmötet, reste SJK på Väster­dals­banan i samarbete med Musei­föreningen Gefle-Dala Jernväg. Tåget bestående av person­vagn­arna BCo7d 4165 och Co8d 4220, restaurang­vagnen Ro3a 3151 samt tåg­värme­vagnen S17d 55135 drogs på sträckan Falun–Borlänge av Hg 756. Därefter var det ERTMS-utrustade Td 395 som tog över för färd på den oelektrifierade banan Västerdalsbanan som numera trafikeras inom system E3, ERTMS Regional. Vi skulle under denna dag få lära känna just detta signal­system lite mer än vad vi hade önskat skulle det visa sig, men mer om detta senare.

Tåget avgick från Falun C klockan 7.30. I Borlänge var det lok- och riktningsbyte och i Repbäcken svängde vi in på Väster­dals­banan och kom fram till det nya signal­systemet. Efter uppehåll i Mockfjärd gjordes en fotokörning vid Västerdalälven innan resan fortsatte mot nästa stopp i Björbo under en alltjämt klarblå himmel och med solens hjälp allt högre temperaturer. Efter Björbo gjordes uppehåll i Nås, Dala-Järna och Vansbro, varefter tåget backades upp till timmer­terminalen i Vansbro där det också blev fotokörning vid bron över Vanån.

Sedan gick det ju då som det gick. Signal­relaterade problem uppstod när vi efter turen till timmer­terminalen skulle lämna tillbaka växlings­till­ståndet för att kunna köra vidare som tåg. Detta lyckades man inte med på fjärren i Gävle och senare gick systemet ner på hela banan. Trots att vi var helt ensamma på banan denna söndag var vi nu instängda där vi var och kunde inte köra varken mot Malung eller tillbaka till Borlänge. Tiden gick och olika lösningar på hur pass­ager­arnas anslut­ningar till reguljära tåg i Borlänge skulle kunna säker­ställas, även buss­ersätt­ning fanns med i diskuss­ionerna. De senare planerna behövde som tur var inte realiseras, men det blev två långa och varma timmar i Vansbro som vi hade hoppats kunna använda på ett betydligt trevligare sätt.

Drygt två timmar efter att signalproblemen börjat i Vansbro vaknade slutligen systemet åter till liv. Då var tiden så knapp att det var nästan omöjligt att hinna till Malung och därefter tillbaka till Borlänge före anslutande reguljära tågs avgång mot bland annat Stockholm, vi visste ju heller inte om systemet skulle komma att fungera under resterande del av resan. Kompromisslösningen blev att köra till Rågsveden omkring en mil västerut och göra rundgång där, på så sätt slapp vi också åter växla i Vansbro där problemen började. På återvägen fick vi flera signalrelaterade stopp, varav en nödbromsning från full hastighet till stillastående vid Dala-Järna. Trots att vi i övrigt gick tillbaka utan uppehåll blev tåget närmare 40 minuter sent till Borlänge. Beslutet att vända i Rågsveden visade sig därför vara klokt, till Malung hade vi inte hunnit med anslutningarna i Borlänge i behåll.

Bilder och filmer (72)

Söndag 27 maj 2012

Söndagens extratåg rullar in på spår 1 på Falun C, på sträckan fram till Borlänge var Hg 756 dragkraft.  12 år
ID-nummer:  12881
Direktlänk: /bild/00012881/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget har ankommit Borlänge C där Hg-loket som här syns under Backaviadukten nu skulle bytas ut.  12 år
ID-nummer:  12882
Direktlänk: /bild/00012882/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I andra änden närmade sig dagens huvudlok, nämligen Td 395.  12 år
ID-nummer:  12883
Direktlänk: /bild/00012883/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Td 395 strax sammankopplingen med vårt tågsätt.  12 år
ID-nummer:  12884
Direktlänk: /bild/00012884/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hg 756 lämnade oss för att återkomma på eftermiddagen.  12 år
ID-nummer:  12885
Direktlänk: /bild/00012885/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Klockan är fem över åtta på morgonen och det är strax dags att resa västerut.  12 år
ID-nummer:  12886
Direktlänk: /bild/00012886/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Repbäcken fick vi två gröna i signalen då växeln låg i riktning mot Västerdalsbanan.  12 år
ID-nummer:  12887
Direktlänk: /bild/00012887/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
ERTMS närmar sig. Direkt efter växeln finns orienteringstavlan för radiosignalering, loket måste vara uppkopplat för att kunna köra in i system E3.  12 år
ID-nummer:  12888
Direktlänk: /bild/00012888/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid den vid utflyttade driftplatsgränsen i Repbäcken börjar system E3, ERTMS Regional. Signaltavlan passerades utan problem.  12 år
ID-nummer:  12889
Direktlänk: /bild/00012889/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter 20 minuters färd från Repbäcken rullade vi in mot Mockfjärd.  12 år
ID-nummer:  12890
Direktlänk: /bild/00012890/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Infarten till Mockfjärd vid järnvägen ser numera ut så här.  12 år
ID-nummer:  12891
Direktlänk: /bild/00012891/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här passeras också Mockfjärds lite speciella träkyrka.  12 år
ID-nummer:  12892
Direktlänk: /bild/00012892/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resans första uppehåll gjordes på spår 1 i Mockfjärd.  12 år
ID-nummer:  12893
Direktlänk: /bild/00012893/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vårt tåg med stationshuset i bakgrunden.  12 år
ID-nummer:  12894
Direktlänk: /bild/00012894/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset i Mockfjärd sett från plattformen vid spår 1.  12 år
ID-nummer:  12895
Direktlänk: /bild/00012895/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehåll i Mockfjärd.  12 år
ID-nummer:  12896
Direktlänk: /bild/00012896/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Första fotokörningen gjordes vid Lusknäppviken där järnvägen följer den dämda älven uppströms Mockfjärds kraftverk. Här har tåget stannat för att släppa av fotograferna.  12 år
ID-nummer:  12897
Direktlänk: /bild/00012897/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägen vid vattnet med kraftverket i bakgrunden.  12 år
ID-nummer:  12898
Direktlänk: /bild/00012898/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Eftersom tåg inte kan backa på linjen inom system E3 fick i stället vi fotografer gå fram till den tilltänkta fotoplatsen.  12 år
ID-nummer:  12899
Direktlänk: /bild/00012899/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vårt extratåg passerar på järnvägsbanken över det dämda vattnet.  12 år
ID-nummer:  12900
Direktlänk: /bild/00012900/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa uppehåll blev Björbo, här vid driftplatsgränsen har nu den gamla infartssignalen ersatts av infartstavlan Böo 22.  12 år
ID-nummer:  12901
Direktlänk: /bild/00012901/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framme i Björbo och plattformen vid spår 3, vy västerut.  12 år
ID-nummer:  12902
Direktlänk: /bild/00012902/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset i Björbo, den gamla järnvägsknuten mellan järnvägen Ludvika–Vansbro och Björbo–Falun.  12 år
ID-nummer:  12903
Direktlänk: /bild/00012903/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av stationshusets fasad mot spåren.  12 år
ID-nummer:  12904
Direktlänk: /bild/00012904/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget vid den moderna plattformen strax väster om stationshuset.  12 år
ID-nummer:  12905
Direktlänk: /bild/00012905/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget under uppehållet i Björbo.  12 år
ID-nummer:  12906
Direktlänk: /bild/00012906/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa uppehåll blev Nås, dit vi här nyss har ankommit.  12 år
ID-nummer:  12907
Direktlänk: /bild/00012907/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en gång dags för lite motion för såväl fotografer som kameror.  12 år
ID-nummer:  12908
Direktlänk: /bild/00012908/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nås stationshus sett från nordost.  12 år
ID-nummer:  12909
Direktlänk: /bild/00012909/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget passerar stationshuset i Nås.  12 år
ID-nummer:  12910
Direktlänk: /bild/00012910/
Fotodatum: den 27 maj 2012
Publicerad: den 2 juni 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 31–60