Lokhusdemontering i Bastuträsk

Stationsområdet i Bastuträsk vid knutpunkten mellan Stambanan genom övre Norrland och Skellefteåbanan har de senaste åren genomgått en stor förändring. Den gamla bangården som förvisso redan tidigare hade minskats ner byggdes under 2008 om helt och fick tre genomgående spår med sidoplattform närmast stationshuset på östra sidan och ett längre stickspår på västra sidan av bangården. Det stora godsmagasinet på bangårdens östra sida revs våren 2008, senare revs också det 4 platser stora lokstallet på bangårdens västra sida. De järnvägsbyggnader som därefter återstod var utöver stationshuset från 1960-tal, ett gammalt vattentorn i tegel norr om stationshuset samt ett lokhus i plåt på västra sidan mitt emot stationshuset.

Trafikverket hade för avsikt att riva även lokhuset, men Bergslagernas järnvägssällskap i Göteborg fick möjlighet att ta hand om det under förutsättning att man själv stod för rivning och bortforsling. Huset fick därför stå kvar till sista veckan i juni 2010 då föreningen kom med eget tåg till Bastuträsk i den expedition som också innehöll ångtågskörningen på Haparandabanan. Tåget hade planerat uppehåll från måndag morgon till onsdag kväll och under den tiden skulle alltså den 60 meter långa byggnaden inkluderande det spår som låg kvar inne i den avlägsnas.