Linjen Tväråbäck–Tvärålund är 11,5 kilometer lång och uppdelad i två blocksträckor. Den tar sin början i byn Gamla Tväråbäck med bebyggelse och småskaligt jordbruk intill banan. Driftplatsgränsen finns vid Kvarnbäcken i en svag vänsterkurva varefter spåret passerar genom den äldre byn på den följande 600 meter långa raklinjen, här var också militärmötesplatsen Tväråbäck belägen fram till 1916.
När raklinjen tar slut inleds också ett tre kilometer långt sammanhängande motlut på 16 promille. Banan försvinner in i skogen efter att ha passerat under väg E12. Detta är ett kurvigt avsnitt med närmare tio på varandra följande kurvor med endast ett par mellanliggande korta raklinjer. Kurvradierna går ner till strax under 600 meter. Vid banvaktsstugan Gullbäck mot slutet av den långa stigningen finns lite öppen mark där fin utsikt över det kuperade landskapet ges.Strax norr om banvaktstugan nås en höjdpunkt 176 meter över havet och det planar ut en kort stund samtidigt som järnvägen passerar väster om Gretaberget.
I högerkurvan vid höjdpunkten blir det snart i stället kraftigt medlut som håller i sig 1,3 kilometer ner mot den stora Älgmyran väster om spåret. Järnvägen korsar den östra delen av myren i en nära 800 meter lång kurva med radie knappt 800 meter som vrider banan mot nordväst när den kommit ner från den branta sluttningen sydost om myren. I norra delen av kurvan finns mellanblocksignalen mitt på linjen och efter den följer ett par raklinjer med en mellanliggande svag kort kurva. Från den andra av dessa raklinjer blir det åter 16 promilles motlut en kilometer när banan lämnar myren bakom sig.
En längre kurva följd av en kortare kurva med mellanliggande raklinje vrider banan mot rakt nordlig riktning samtidigt som den planar ut något igen. När den nordliga riktningen etablerats följer en kilometerlång raklinje där man i norra änden finner linjens enda bevakade plankorsning. I den svaga kurvan norr om plankorsningen korsas Tvärån, den å som leder vatten från bland annat Tväråträsket ner till Umeälven vid Vännäs och som banan korsar även på linjen söder om Tväråbäck. Härifrån är det sedan helt rakt i knappt två kilometer fram till infarten till Tvärålund. Vid banvaktsstugan Olstorp på banans västra sida öppnar sig landskapet åter och återmark omger åter järnvägen. Ett varierat motlut råder på linjens nordligaste del varefter ett större medlut följer från driftplatsgränden ner mot bangården i Tvärålund.