I detta tredje avsnitt av beskrivningen av den 8,0 kilometer långa linjen Helgum–Långsele tittar vi närmare på delsträckan mellan Forsse kraftverk och Långsele. Genom en 360 meter lång kurva lämnar järnvägen Österforse by vid kraftverket och når byn Örbäck. I norra delen av denna kurva finns en enkel gångfålla på platsen där rälsbusshållplatsen Linbron (Lbr) låg mellan 1936 och 1958. Namnet bör den gissningsvis ha fått efter den bro som finns över älven i höjd med hållplatsen. I kurvan går kraftverkets utloppstunnel dessutom delvis under järnvägen. Här råder medlut på 11 promille när järnvägen nu ska korsa Valedbäckens djupa dalgång vid bäckens utlopp i Faxälven. Dalgången korsas på en hög bank och på norra sidan finns ett motsvarande motlut och en vänsterkurva som liksom den tidigare kurvan har radie 440 meter. Omedelbart norr om bäcken finns en smal vägport under järnvägen där den grusväg som sedan följer järnvägens västra sida norrut ansluter till riksvägen som i sin tur alltjämt finns nära järnvägen på östra sidan.
Vid kilometer 643 mitt på den efter de två kurvorna följande 200 meter långa raklinjen låg under tiden 1900-1961 lastplatsen Örbäck (Öbk). I nästa svaga högerkurva där banan vrider till nordostlig riktning finns en gångfålla som rest efter en stängd plankorsning. Här lämnar banan åter Faxälvens omedelbara närhet där älven går i en lång böj västerut, vilket gör att avståndet mellan järnvägen och älven här blir större än någon annan stans på linjen. Järnvägen och riksvägen fortsätter istället in mot Långsele med öppen åkermark på västra sidan tillsammans med den grusväg som tidigare passerade under banan i den smala porten. Den ansluts åter till riksvägen genom linjens fjärde bevakade plankorsning strax norr om försignalen till Långsele mitt på raklinjen. Infarten till Långsele sker sedan genom en 440 meter lång kurva med samma radie där järnvägen vrids till ostsydostlig riktning när den rundar den nordvästligaste utlöparen av Långselåsen i söder. Här finns gott om bebyggelse kring banan, speciellt vid den gamla landsvägsinfarten på sydöstra sidan, dagens riksväg viker av österut något tidigare. Lutningarna i norra delen av linjen varierar både till storlek och riktning men understiger i allmänhet 10 promille.