På linjen Högbränna - Hörnsjö möter vi det enda dubbelspåret längs stambanan. Det bildades vid linjerätningen 1995 då den gamla linjen fick ligga kvar som ett mötesspår parallellt med dey nya och de båda linjerna kom att signaleras som dubbelspår. Det är alltså ett kort dubbelspår där de båda spåren dessutom inte följer varandra utan har diametralt stora skillnader i geometrisk standard. Den nya linjen som normalt används är också knappt 400 meter kortare än den gamla, längdmätningsförkortningen sker officiellt cirka 300 meter norr om infartssignalen till Hörnsjö.
Utfarten från Högbränna mot Hörnsjö ligger strax efter växeln som skiljer gammal och ny linje, den flyttades österut i samband med att den nya linjen byggdes. Utfarten sker mot sydost och genom två högerkurvor passeras Pustbergets södra del i en djup skärning. Samtidigt inleds ett omkring 2,5 kilometer långt kraftigt medlut där lutningen nästan uteslutande ligger på på mellan 15 och 17 promille. Direkt efter passagen förbi Putsberget finns en 330 meter lång raklinje. Därefter följer en s-kurva där den första högerkurvan är skarpast med radie 360 meter, här begränsas också hastigheten till 80 km/h.
Utfarten från Högbränna mot Hörnsjö ligger strax efter växeln som skiljer gammal och ny linje, den flyttades österut i samband med att den nya linjen byggdes. Utfarten sker mot sydost och genom två högerkurvor passeras Pustbergets södra del i en djup skärning. Samtidigt inleds ett omkring 2,5 kilometer långt kraftigt medlut där lutningen nästan uteslutande ligger på på mellan 15 och 17 promille. Direkt efter passagen förbi Putsberget finns en 330 meter lång raklinje. Därefter följer en s-kurva där den första högerkurvan är skarpast med radie 360 meter, här begränsas också hastigheten till 80 km/h.
Efter en kort raklinje finner vi linjens enda plankorsning som för ovanlighetens skull endast berör nedspåret, uppspåret saknar plankorsningar. Med början vid plankorsningen följer sedan en serie om fyra kurvor varav tre har radie under 400 meter, den kraftigaste har radie 340 meter. Dessa kurvor utgör den norra delen av det kraftiga medlutet vilket istället byts mot svaga motlut. Efter en kort raklinje följer linjens tväraste med radie 390 meter, och direkt efter denna höjs hastigheten åter till 100 km/h. Nu återstår endast en 700 meter lång raklinje i riktning norrut innan vi når infartssignalen till Hörnsjö efter en mycket svag och kort högerkurva.