Vid färd norrut på stambanan färdas man medströms österut genom Faxälvens dalgång från Helgum via Långsele fram till Österås. Den senare byn ligger nämligen vid platsen där det större biflödet Faxälven rinner samman med Ångermanälven från väster och två djupa dalgångar möts i nära nog rät vinkel. Bangården i Österås ligger i väststydväst-ostnordostlig riktning i den branta sluttningen på norra sidan av Faxälven med endast en mycket svag kurva i sydvästra delen. Berget i norr, Barkåsens sydostligaste del utgör tillsammans med Granvågsberget i söder begränsningarna för Faxälvens nedersta del. Vid utfarten norrut vrider banan av kraftigt norrut och kommer på så vis att följa Ångermanälven i nordlig riktning motströms upp mot Forsmo.
Byn Österås historia präglas till stor del av ett beslut som togs strax före förra sekelskiftet. När kung Oscar II firade 25 år på tronen i september 1897 överlämnades nämligen en gåva från svenska folket som uppgick till 2,2 miljoner kronor. Kungen beslöt att använda dessa för att bekämpa tuberkulosen och en kommitté ledd av drottning Sophia beslöt att pengarna skulle användas för att uppföra sanatorier. De s.k. jubileumssanatorierna (egentligen jubileumsfondssanatorierna) var först tänkta att bli två, ett i norra Sverige och ett i mellersta delen av landet, men blev efter statligt bidrag tre. Platserna som valdes var Hässelby utanför Mariannelund, Hålahult utanför Ervalla och för Norrlands del Österås utanför Sollefteå. Sanatoriet uppfördes på platån högst upp på berget som järnvägen rundar vid älvarnas sammanflöde. Hållplatsen Österåsen från 1891 kom att utvidgas till den station som stod klar den första januari 1902, fyra månader efter att Kungliga Norrländska lungsotssanatoriet öppnades. Sanatoriebyggnaderna ritades av Fredrik Liljekvist med avsikt att spegla stormaktstidens glans. Även stationshuset som placerades i sluttningen ovanför järnvägen uppfördes i liknande stil.
Tiderna har förändrats, men sanatoriet i Österåsen står kvar än idag högt över byns övriga bebyggelse. Efter en tid som konvalecenthem finns här sedan 1982 ett landstingsägt hälsohem för icke-farmakologisk behandling med inriktning på livsstilsfrågor. Patienterna kommer dock inte dit med tåg eftersom persontrafiken i Österås lades ned 1985, godshanteringen försvann redan 1967. Av järnvägsbyggnaderna vid stationen återstår två banvaktstugor vid norra (östra) bangårdsänden och ett modernt teknikhus på bangårdens södra sida mitt emot stationshusets gamla plats. Byn har idag omkring 60 invånare och landsvägen genom byn korsar liksom tidigare bangården nära dess mitt. Bangården har två spår med normalhuvudspåret i söder, ställverket är av modell 59 utan möjlighet till samtidig infart.