Harrå är en liten by vid vägs ände knappt fem mil norr om Gällivare. Malmbanan kommer upp genom ån Homujohkas djupa dalgång upp till det flackare myrlandskap som breder ut sig norr om byn samtidigt som granskogen övergår i huvudsakligen fjällbjörkskog. Driftplatsen Harrå är belägen 537 meter över havet och är därmed Malmbanans högst belägna driftplats, banans högsta punkt ligger ytterligare fyra kilometer norrut. I hela landet delar Harrå tredjeplatsen bland högst belägna driftplatser med Ånn och det efter Storlien och Enafors, alla dessa på Mittbanan i Jämtlandsfjällen.
Bangården i Harrå förlängdes 2010–2011 och klarar nu möten med 750 meter långa tåg. Den ligger i nord-sydlig riktning och har två huvudspår med normalhuvudspåret på östra sidan, dessutom finns ett kort sidospår med lastkaj på västra sidan. Teknikhuset söder om sidospåret ligger ungefär där stationshuset stod fram tills det brann ner 1974, då fanns ännu ingen väg fram till byn. Söder om teknikhuset finns en enkel smal obevakad plankorsning för fotgängare och för fyrhjulingar och skotrar som behöver korsa bangården. Motsvarande finns också strax söder om norra driftplatsgränsen där en stig fortsätter norrut till väglös bebyggelse på östra sidan av järnvägen.
Bilder och filmer (59)
Bangården i Harrå sedd från norr.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården och teknikhuset i Harrå, vy från söder.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Teknikhus och Mobisir-mast på västra sidan bangården sedda från den östra.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den enkla obevakade plankorsningen söder om teknikhuset sedd från öster.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut vid övergången.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot södra bangårdsänden, här börjar lutningen ner mot Håmojåkk och Gällivare.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den enkla plankorsningen tillåter inte bredare fordon än fyrhjulingar.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den södra delen av bangården sedd från västra sidan med dalgången som banan följer ner mot Håmojåkk.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den södra växeln sedd från nordväst.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra växeln sedd från sydväst.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utfarten söderut där järnvägen sjunker ner i ån Håmujohkas dalgång.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kilometertavla 1357 söder om bangården med utfartsblocksignalen söderut i bakgrunden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra bangårdsänden och växeln, vy från söder.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra bangårdsänden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården omgiven av fjällbjörkskog.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellansignalerna i söder.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare lite längre norrut finns nuvarande stationsbebyggelse.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bebyggelse öster om bangården.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
AT-transformator, teknikhus och Mobisirmast på bangårdens västra sida.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
AT-transformatorn i Harrå står intill den lilla obevakade övergången.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd norrut från övergången, till vänster syns det korta sidospåret vid lastkajen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den norra delen av bangården är rak, vy norrut.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Teknikhuset sett från bangårdens östra sida med bebyggelsen o Harrå i bankgrunden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården med lastkajen sedd norrut från östra sidan.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Teknikhuset sett från väster.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd norrut vid teknikhuset.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sidospårets kontaktledning kan göras spänningslös.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från lastkajen, teknikhuset skymtar till höger.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från lastkajen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sidospåret har spårspärrar i båda ändar, vy norrut.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastkajen sedd från norr.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av bangården öppnar sig landskapet allt mer när en myr breder ut sig på västra sidan.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd norrut från västra sidan.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En gammal växel ligger vid sidan av vägen som följer bangårdens västra sida.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla växeln med växeldriven kvar.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norra delen av bangården med den parallellgående vägen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plats, kontaktledningsupphängningen växlar mellan bara stolpar, bryggor och hästar.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot mellansignalerna i norr.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två så kallade hästar håller upp kontaktledningen nära norra bangårdsänden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellansignalerna står omedelbart söder om kilometer 1358.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut nära växeln i norr.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den norra växeln sedd norrut.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut intill den norra växeln.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan norrut sedd från norra växeln.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln och bangården sedd söderut, notera kameran till vänster som övervakar denna vädermässigt hårt utsatta växel.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan norra bangårdsänden och norra driftplatsgränsen är kontaktledningen sektionerad och AT-matarledningen som går i kabel på bangården kommer åter upp i stolparna.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax söder om norra utfarten tar vägen på västra sidan av järnvägen slut. Här parkerar de som ska till bebyggelsen längre norrut på banans östra sida.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan korsar ån Homujohka strax söder om driftplatsgränsen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den obevakade plankorsningen vid parkeringen leder över till den östra sidan av järnvägen där bebyggelsen längre norrut ligger.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Övergången sedd från öster med snöpudrade fjäll i bakgrunden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Andra bilder från platsen (2)