Harrå är en liten by vid vägs ände knappt fem mil norr om Gällivare. Malmbanan kommer upp genom ån Homujohkas djupa dalgång upp till det flackare myrlandskap som breder ut sig norr om byn samtidigt som granskogen övergår i huvudsakligen fjällbjörkskog. Driftplatsen Harrå är belägen 537 meter över havet och är därmed Malmbanans högst belägna driftplats, banans högsta punkt ligger ytterligare fyra kilometer norrut. I hela landet delar Harrå tredjeplatsen bland högst belägna driftplatser med Ånn och det efter Storlien och Enafors, alla dessa på Mittbanan i Jämtlandsfjällen.
Bangården i Harrå förlängdes 2010–2011 och klarar nu möten med 750 meter långa tåg. Den ligger i nord-sydlig riktning och har två huvudspår med normalhuvudspåret på östra sidan, dessutom finns ett kort sidospår med lastkaj på västra sidan. Teknikhuset söder om sidospåret ligger ungefär där stationshuset stod fram tills det brann ner 1974, då fanns ännu ingen väg fram till byn. Söder om teknikhuset finns en enkel smal obevakad plankorsning för fotgängare och för fyrhjulingar och skotrar som behöver korsa bangården. Motsvarande finns också strax söder om norra driftplatsgränsen där en stig fortsätter norrut till väglös bebyggelse på östra sidan av järnvägen.