I början av månaden asfalterades plattformens större ytor och ytskiktet blev därmed klart. Här fortsatte arbetena sedan med ett nytt räcke längs plattformens bakre kant samt med att sätta upp nya bänkar med jämna mellanrum längs den långa plattformen.
I övrigt koncentrerades månades arbeten till motsatt sida av bangården. Redan på månadens första morgon lades nya växlar in på Inlandsbanans spår och omformarspåret i höjd med lokstallet, en del av de nya växlar som ska utgöra den nya norra bangårdsänden. Schaktningen i det tidigare omformarspåret fortsatte sedan upp till plankorsningen då detta spår ska göras om till ett stickspår på nya bangården.
Därefter flyttades schaktmaskinerna söderut och öppnade en ny djupschakt med början från kilometer 1313 vid södra änden av den växelförbindelse som går tvärs över bangården här och som blir kvar där till byggets slutskede. Här lades grunden för tre nya växlar som ska binda samman spåren 5, 6 och det nya spår 7 med nämnda växlar och spåret till lokstallet. Längre söderut pågick samtidigt också en grundare schaktning för spår 6 och spår 7 som sedan byggdes upp. Dessa arbeten pågick under hela månaden och de flesta spårarbeten här blev också klara precis vid månadens slut.
Bilder och filmer (506)
Stolpar för räcket längs plattformen börjar komma upp.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En grund schaktning har utförts för spår 6 och isolering läggs nu ut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolerplattorna läggs ut i dubbla lager.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolering av den södra delen av spår 6.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om gångbron pågår schaktningen för samma spår.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning på bangårdens sydvästra sida.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Högspänningskablarna som ska vara kvar har frilagts medan arbetet pågår.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen inför återuppbyggnaden av spår 6 sedd från plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massorna körs bort på bil.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av plattformen pågår arbetet med plattformens räcke.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning har nu också påbörjats där den tidigare växeln mellan spår 5 och 6 låg.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här är det fråga om djupschaktning under de blivande växlarna som ska ligga här.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya spåren i höjd med lokstallet riktas nu med spårriktare.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren utanför lokstallet sedd från andra sidan av bangården.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med sina vibrerande armar som körs ner mellan varje sliper stabiliseras spåret och placeras i rätt position.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett dammoln förföljer spårriktaren där den arbetar utanför lokstallet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plankorsningen har fått nya tillfälliga trädäck för spåren 2 och 3.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På spåren där spårriktaren har arbetat justeras makadamen så att det finns tillräckligt överallt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren i arbete i de nya växlarna.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Armarna som gör jobbet syns här ovanför makadambädden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här har de borrat sig ner på vardera sidan av en sliper.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sakta men säkert arbetar sig maskinen framåt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren SPR 2070C arbetar i nya växeln 458 i höjd med lokstallet.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med liten marginal klarar sig maskinen på det spår som har lagts fram mot det ännu inte färdiga stickspåret.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bygget av stickspåret sett från söder samtidigt som ett kort persontåg passerar på spår 3.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isoleringen av stickspåret väntar på vidare schaktning norrut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tillbaka till djupschaktningen vid norra änden av spår 5 och 6, för nog blir gropen djup allt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fästena för plattformens räcke har lagts ut i norra delen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med hjälp av grävmaskinen slås hål för räcket strax utanför asfaltskanten.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Blickar vi bort mot schaktningen på andra sidan bangården syns högen med bortschaktade massor växa allt mer.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På plattformen ligger också en av de stolpar som ska bära de nya elektroniska informationstavlor som plattformarna nu utrustas med.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Räckesstolpar har kommit på plats i plattformens södra del.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det nya räcket på plattformens södra del med stationshuset i bakgrunden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett gammalt stolpfundament som grävts upp ligger och väntar på borttransport vid södra bangårdsänden på eftermiddagen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På planen utanför stationshuset är nu ytskiktet färdigt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En svag lutning upp mot plattformen men en öppen plats utan begränsande räcken ger bra tillfart till plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen i gamla spår 6 sträckning fortsätter norrut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blir många grävskopor som ska fyllas under hela bangårdsprojektet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isoleringen är på plats på stora delar av sträckan söder om gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isoleringsplattorna i dubbla lager lagda omlott.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mitt emot stationshuset är det till synes ett virrvarr av kablar som hindrar färdigställandet av grundläggningen för spåret.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut längs den nya plattformen norr om stationshuset med resterna av den gamla huvudplattformen till höger.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd mot nordväst från samma del av plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd mot söder från plattformens norra ände.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Djupschaktningen har gått framåt och norra delen av gropen har börjat återfyllas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En dumper tippar sitt lass i anslutning till gropen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastmaskinen fördelar ut materialet medan dumpern hämtar ett nytt lass.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om plattformen grävs fler tillfälligt placerade gamla kablar ned för att inte skadas under vintern.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot arbetena i höjd med lokstallet från norra plattformsänden. Växlarna i förgrunden som utgör den gamla bangårdens norra växelförbindelser kommer att vara i drift till projektets slutskede i slutet av sommaren 2017.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelförbindelsen tvärs över norra delen av bangården som kortades av närmast i bild i början av projektet blir kvar ännu ett knappt år för fyra spår medan djupschaktning för nya växlar pågår längst bort vid spår 5 och 6.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!