Driftplatsen Österalnö ligger ungefär mitt mellan Mellansel och Örnsköldsvik och är den enda driftplatsen på sträckan. Byn Österalnö ligger i sluttningen på norra sidan av Moälvens dalgång vid norra änden av Happstafjärden. Järnvägen passerar nedanför, sydväst om, byns öppna jordbruksmark, på andra sidan finns samtidigt villaområdet Alnöholmen vid Happstafjärden. Vägen till villaområdet korsar järnvägen omedelbart nordväst om norra bangårdsänden i en bevakad plankorsning. Längre tillbaka har det också funnits en plankorsning längre söderut för trafik till den östra delen av Alnöholmen, den är numera stängd och trafiken följer istället en väg längs ned bangårdens sydvästra sida.
Österalnö kom till som trafikplats 1927 då en håll- och lastplats öppnade strax sydost om dagens plankorsning. Den nedgraderades 1953 till enbart hållplats, en funktion den hade fram tills den lokala persontrafiken lades ned 1986. Redan 1983 stod dock den nya mötesstationen Österalnö klar, platsen har sedan dess varit den enda mötesplatsen på banan. När banan elektrifierades 1997 fick dock endast normalhuvudspåret i Österalnö kontaktledning. Driftplatsen kan idag inte bevakas och fungerar därför inte som mötesplats. En stationsbyggnad uppfördes på järnvägens sydvästra sida i anslutning till den gamla hållplatsen nära plankorsningen, byggnaden ser idag trots sin ringa ålder ut att vara i behov av visst underhåll. Ställverket i Österalnö är av modell 59.