Linjen Mellansel–Österalnö är totalt 13,1 kilometer lång och höjdskillnaden mellan dess gränsstationer är 60 meter. Av de tidigare delarna av linjebeskrivningen har det ju dock fram gått att linjens högsta punkt finns vid banvaktstugan Söderå och ligger 96 meter över havet varför skillnaden mellan högsta och lägsta punkt blir hela 92 meter, utspritt på en sträcka av 8,5 kilometer. Den sydligaste delen av linjen efter bron över Moälven går banan genom flackare skogsmark nere i Moälvens dalgång norr om älvens meandrande avsnitt före utloppet i Happstafjärden.
Älvpassagen sker på en 150 meter lång raklinje varefter en lång högerkurva lika skarp som den på andra sidan älven åter vrider banan till sydostlig riktning, kurvlängden är 200 meter och radien 440 meter. I kurvan inleds också ett 150 meter långt kraftigt motlut på 16 promille, det första sedan höjdpunkten vid Söderå. Det tar slut vid en obevakad plankorsning på den följande raklinjen, en plankorsning som har ersatt flera tidigare korsningar i området. I den svaga vänsterkurvan omkring 200 meter sydost om nuvarande plankorsning låg mellan åren 1935 och 1967 hållplatsen Västeralnö (Val).
Efter den tidigare hållplatsen återstår två längre raklinjer med en mellanliggande kort och svag kurva fram till bangården i Österalnö. Inledningsvis råder ett medlut på 8 promille, men banan planar ut till horisontell i andra halvan av den första av raklinjerna, i samband med passagen av försignalen till Österalnö. I kurvan och början av den avslutande raklinjen ökar dock lutningen till 17-19 promille på en 150 meter lång sträcka innan medlutet stabiliseras under 5 promille fram mot infarten till Österalnö. Här i slutet av linjen öppnas lanskapet tillfälligt något på banans nordöstra sida med åkrar i sluttningen. På södra sidan av järnvägen finns samtidigt också Moälven på nära håll en kort sträcka.