Längs med våra järnvägsspår finns flertalet detektorer som kan detektera problem på passerande järnvägsfordon som skulle kunna leda till skador på anläggningen och olyckor. Om ett problem detekteras kan det eller de fordon där problemet finns behöva växlas ur tåget och ställas upp i väntan på borttransport eller reparation på plats.
På eftermiddagen den 29 mars 2017 lämnade nattåget 91 Boden som vanligt på kvällen, men i Brännberg halvvägs till Älvsbyn fick det stoppsignal och stannade på normalhuvudspåret. Det visade sig att ett problem med en av tågets liggvagnar hade detekterats i detektorn några kilometer norr om Brännberg och att vagnen skulle behöva växlas ur tåget. Innan så kunde ske behövde dels resenärerna i den aktuella vagnen förflytta sig till angränsande vagnar, dels behövde ett antal mötande tåg inväntas då växlingsmanövern skulle blockera bangårdens båda spår.
När växlingen till slut kunde påbörjas kopplades de främsta två vagnarna i tåget loss från övriga vagnar och växlades in på det avvikande huvudspåret. Där kopplades den bakre av vagnarna, den andra vagnen i tåget, loss och ställdes upp varefter den första vagnen växlades tillbaka till resten av tåget. På bilderna nedan följs växlingen genom fönstret i den tredje vagnens gaveldörr. Efter avslutad växling kunde resan fortsätta söderut med en ordentlig försening.
Brännbergs driftplats har senare kompletterats med ett stickspår för uppställning av vagnar. Vid detta tillfälle ställdes vagnen upp på mötesspåret och tågmöten på platsen omöjliggordes därmed. Så behöver inte ske nu när vagnar kan ställas på stickspåret.