Morjärv–Haparanda

Efter uppehållet i Morjärv var det dags att rulla ut på den del av Haparandabanan som inte rustas upp utan som istället kommer att läggas ned. Här kommer några bilder från denna sträcka, vissa sevärdheter kom dock inte med på bild förrän på returresan varför de får vänta till ett senare avsnitt.

Bilder och filmer (14)

Söndag 4 juli 2010

Trespannsbron över Stråkan vid Övermorjärv ser inte så märkvärdig ut från tåget.  13 år
ID-nummer:  08512
Direktlänk: /bild/00008512/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det sista ångtåget på gamla Haparandabanan ångar fram mellan Morjärv och Vitvattnet.  13 år
ID-nummer:  08513
Direktlänk: /bild/00008513/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Infartssignalen till Vitvattnet på den gamla typ av stolpe som är vanlig på den här bandelen.  13 år
ID-nummer:  08514
Direktlänk: /bild/00008514/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett kort uppehåll i Vitvattnet, även här fanns åskådare.  13 år
ID-nummer:  08515
Direktlänk: /bild/00008515/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Försignalen till Lappträsk visar vänta kör.  13 år
ID-nummer:  08516
Direktlänk: /bild/00008516/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Landsvägsbron vid infarten till Lappträsk var en av många fotoplatser som användes av de som följde tåget från sidan, här skymtar också vattentornet intill bron.  13 år
ID-nummer:  08517
Direktlänk: /bild/00008517/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skogen dominerar längs banan mellan Morjärv och Karungi, i Kärrbäck finns dock bebyggelse och åkermark nära spåret.  13 år
ID-nummer:  08518
Direktlänk: /bild/00008518/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Både stationshuset och bangården i Karungi har verkligen sett sina bästa dagar.  13 år
ID-nummer:  08519
Direktlänk: /bild/00008519/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även i Karungi fanns en del åskådare.  13 år
ID-nummer:  08520
Direktlänk: /bild/00008520/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan Karungi och Kukkola breder ett flackt jordbrukslandskap ut sig mellan järnvägen och Torneälven, den senare skymtar till vänster.  13 år
ID-nummer:  08521
Direktlänk: /bild/00008521/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter 6,5 timmars färd dök slutligen denna vitblinkande försignal upp.  13 år
ID-nummer:  08522
Direktlänk: /bild/00008522/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den västra delen av bangården sedd österut, stationshuset skymtar längre bort nästan mitt i bild.  13 år
ID-nummer:  08523
Direktlänk: /bild/00008523/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det 80 minuter sena ångtåget rullar fram till det mäktiga stationshuset i Haparanda.  13 år
ID-nummer:  08524
Direktlänk: /bild/00008524/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framme i Haparanda!  13 år
ID-nummer:  08525
Direktlänk: /bild/00008525/
Fotodatum: den 4 juli 2010
Publicerad: den 17 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!