Bilder och filmer (28)
Växlingen från uppställningen i höjd med lokstallet gick i flera drag genom växlarna i norra delen av bangården. När vagnen blev stående i den dubbla korsningsväxeln på spår 2 och man kunde se att en av boggierna undersöktes noggrant började det stå klart att allt inte stod rätt till.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den främsta axeln stod i fokus, dess hjulflänsar balanserade uppe på rälerna.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hjulen till höger står och balanserar på flänsarna.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den halvt urspårade axeln mitt i den dubbla korsningsväxeln.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motorvagnen Y1 1348 mitt i växelgatan i bangårdens norra del på väg ut från de för bangårdsombyggnaden med A-skydd avspärrade spåren.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detaljvy mot den aktuella växeln.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Personal från Infranord fanns snabbt på plats tack vare ombyggnaden, och snart diskuterades hur man bäst skulle göra för att lösa situationen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En lastmaskin från bygget kallades in och ett första försök att lyfta den urspårade axeln gjordes.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena fick utföras lugnt och metodiskt för att inte förvärra situationen ytterligare.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lyfta motorvagn med lastmaskin? Nej, men en liten knuff kanske kunde få hjulen i rätt läge igen?
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett nytt lyftförsök på gång, den här gången vid sidan av hjulaxeln närmare boggins mitt.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Axelns fjädring ställde till med vissa problem under lyftförsöken.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lyft och tryck åt sidan kunde inte rubba vagnen från sin position.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Många pannor i djupa veck när nya planer för fortsättningen utvecklades.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Y1 1348 en inte helt vanlig dag i Gällivare.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motorvagnen i växeln på spår 2 och den assisterande lastmaskinen tvärs över spår 1.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid detta laget stod nattåget 94 och väntade vid plattformen och nyfikna resenärer spanade norrut mot arbetena med att få spåret fritt.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nytt försök, först till synes på samma sätt som tidigare.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snart anlände dock ytterligare en lastmaskin från andra sidan som nu skulle lyfta även det andra hjulet.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nu gällde det för olycksplatsansvarig att dirigera två maskiner att samtidigt försiktigt utföra motsvarande rörelser.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ner på spåret igen, den här metoden fungerade!
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vagnen tillbaka på spåret med alla hjul, och allt ser vi kontroll ut som det ska.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sakta kunde vagnen backas tillbaka ur växeln.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vagnen växlades tillbaka in på de avstängda spåren mot uppställningsplatsen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växling tillbaka mot uppställningsplatsen medan kontrollen av själva växeln påbörjas.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelns funktion måset kontrolleras och eventuella skador måste upptäckas innan trafiken kan släppas på igen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nattåget kunde slutligen fortsätta sin färd norrut omkring en timme försenat, här passerar det genom den aktuella växeln.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Något senare rullade också det bakomvarande persontåget vidare norrut mot Kiruna.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!