Den före detta stationen i Vännäsby låg på den drygt en kilometer långa raksträcka som ligger strax väster om Vindelälvsbron. Vid raksträckans slut finns en bevakad plankorsning med östra infartsvägen till Vännäsby. Omedelbart öster om plankorsningen parallellförflyttas banan något norrut till det nya broläget över Vindelälven. På den tidigare linjen fanns också en mindre kurva strax öster om plankorsningen.
Den före detta stationen i Vännäsby låg på den drygt en kilometer långa raksträcka som ligger strax väster om Vindelälvsbron. Vid raksträckans slut finns en bevakad plankorsning med östra infartsvägen till Vännäsby. Omedelbart öster om plankorsningen parallellförflyttas banan något norrut till det nya broläget över Vindelälven. På den tidigare linjen fanns också en mindre kurva strax öster om plankorsningen.
På Vindelälvens östra strand finns en obevakad plankorsning som sedan en ny vägport vid Brattby öppnats nu är stängd för motorfordon. Härefter följer en halvkilometerlång skarpare kurva där radien i kurvans senare del mäter 445 meter. Järnvägen och europaväg 12 går här sida vid sida genom en stor del av kurvan och vrids därmed mot sydost. Mitt på den följande knappt 600 meter långa raklinjen finns infarten till Brattby vid ännu en stängd obevakad plankorsning. Sågen i Brattby har haft en utlastning till järnvägen här med lastkaj och stickspår, spåret är dock rivet. Intill ligger också banvaktstugan Brattby.