Redan strax väster om Brännland inleds en 3200 meter lång raklinje på vilken mötesstationen ligger. Raklinjen sträcker sig ända fram till linjeplatsen Brännlandsberget där järnvägen också lämnar det stora öppna jordbrukslandskap som breder ut sig söder om järnvägen i bröjan av linjen. Utfarten från Brännland österut sker i måttligt medlut varefter däremot ett omkring 600 meter långt kraftigt motlut på upp till 17 promille följer innan banan planar ut i slutet av raklinjen.
Redan strax väster om Brännland inleds en 3200 meter lång raklinje på vilken mötesstationen ligger. Raklinjen sträcker sig ända fram till linjeplatsen Brännlandsberget där järnvägen också lämnar det stora öppna jordbrukslandskap som breder ut sig söder om järnvägen i bröjan av linjen. Utfarten från Brännland österut sker i måttligt medlut varefter däremot ett omkring 600 meter långt kraftigt motlut på upp till 17 promille följer innan banan planar ut i slutet av raklinjen.
Växeln vid linjeplatsen Brännlandsberget ligger i den följande vänsterkurvan. Genom denna och den följande betydligt skarpare högerkurvan, med längd 360 meter och radie 400 meter, rundar järnvägen Brännlandsbergets norra sida samtidigt som det långa sammanhängande medlutet inleds ner mot slättlandet kring Umeå. I den skarpa kurvan finns också en av linjens bevakade plankorsningar, här korsar en skogsbilväg järnvägen. Efter kurvan följer en kilometerlång raklinje med fortsatt medlut på 12-14 promille. I slutet av den följande närmare 750 meter långa kurvan med radie 500 finns infarten till Klockarbäcken.