Den 6,1 kilometer långa linjen Fångsjöbacken–Graninge leder stambanan från landskapet Jämtland och Jämtlands län till landskapet Ångermanland och Västernorrlands län. Höjdskillnaden på linjen är 48 meter när banan från höjden 239 meter över havet vid Fångsjöbacken sjunker ner mot Graninge vid Ledingssjön 191 meter över havet. Läns och landskapsgränsen passeras redan i början av linjen på den tre kilometer långa raklinje i nordostlig riktning som inleds redan vid södra bangårdsänden i Fångsjöbacken. Från bangården fram till gränsen råder ett svagt medlut, men banan planar sedan ut till nära horisontell när järnvägen passerar strax söder om Fångsjön där också Ödingsån korsas. Raklinjen bryts av en 500 meter lång högerkurva som leder banan fram till en lika lång raklinje i ostsydostlig riktning. I västra delen av nyss nämnda kurva stod tidigare banvakstugan Fångsjön.
Den 6,1 kilometer långa linjen Fångsjöbacken–Graninge leder stambanan från landskapet Jämtland och Jämtlands län till landskapet Ångermanland och Västernorrlands län. Höjdskillnaden på linjen är 48 meter när banan från höjden 239 meter över havet vid Fångsjöbacken sjunker ner mot Graninge vid Ledingssjön 191 meter över havet. Läns och landskapsgränsen passeras redan i början av linjen på den tre kilometer långa raklinje i nordostlig riktning som inleds redan vid södra bangårdsänden i Fångsjöbacken. Från bangården fram till gränsen råder ett svagt medlut, men banan planar sedan ut till nära horisontell när järnvägen passerar strax söder om Fångsjön där också Ödingsån korsas. Raklinjen bryts av en 500 meter lång högerkurva som leder banan fram till en lika lång raklinje i ostsydostlig riktning. I västra delen av nyss nämnda kurva stod tidigare banvakstugan Fångsjön.
Efter dessa båda inledande raklinjer är järnvägen i nästa kurva framme och möter riksväg 87 en kort stund på södra sidan. Kurvan är den första delen av en lång omsvängning in mot bygden kring Ledingssjön. Den följs nämligen av en nära 900 meter lång kurva med radie omkring 450 meter i vilken den också korsar Jämtån efter en mindre skärning, ån är fortsättningen på den tidigare korsade Ödingsån nedströms Fångsjön och banan följer ån en kort sträcka i kurvan efter bron i 10 promilles medlut. När kurvan är slut är färdrikningen nordnordvästlig och järnvägen passerar omedelbart väster om byn Östra Karlsmyran. Eftersom viss bebyggelse finns även på västra sidan av banan har det funnits ett par plankorsningar här som numera är stängda för fordonstrafik. Den norra av dessa är utrustad med gångfålla, här låg också hållplatsen Karlsmyran (Klmy) mellan åren 1936 och 1962.
Den långa kurvan vid Jämtån följs av en högerkurva där banan lämnar den högre terrängen i väster bakom sig. Efter en kortare raklinje är banan framme i byn Västra Karlsmyran där den första av linjens två bevakade plankorsningar finns, intill den ligger även banvaktstugan Karlsmyran. Plankorsningen ligger i södra änden av en längre högerkurva som vrider banan mot nordost fram mot den andra plankorsningen strax före infarten till Graninge, vilken i sin tur ligger i en 300 meter lång vänsterkurva. Vägen som här korsar järnvägen leder fram till bebyggelsen kring Graninge station. Lutningarna ligger i denna kurviga norra del av linjen på omkring 10 promilles medlut.