Linjen Karsbäcken–Lidlund är den mellersta linjesträckan av tre mellan Jörn och Bastuträsk och också den mest händelserika för tågresenären. Här korsas såväl Skellefteälven som Petikån, båda på stora broar. Förut passerades också stationen Kusfors på sträckan. Detta var ursprungligen ett mycket kurvigt parti av banan, men sedan den nya sträckningen över Skellefteälven togs i bruk 1993 är det en modern järnväg med små måttliga lutningar och stora kurvradier, vilket gör att största tillåtna hastighet på banavsnittet är 160 km/h.
Linjen börjar i norra änden av stambanans längsta raksträcka som också Karsbäckens driftplats ligger på. Efter ungefär en kilometer inleds en högerkurva med radie omkring 1000 meter där spåret lämnar den gamla bansträckningen och går in i en skärning ner mot Skellefteälven. Mot slutet av skärningen korsas den gamla linjesträckningen som först låg på östra sidan av nuvarande spår men härefter fortsatte västerut mot den gamla broplatsen. Här i området syns också resterna av den tidigare linbanan Kristineberg–Boliden. Efter en något brantare inledning stabiliserar sig medlutet på den nya banansträckningen på 10 promille, efter kurvans slut höjs också tillåten hastighet till 160 km/h.
När terrängen sänker sig ner mot älven går den nya banan ut på en 700 meter lång bank som ger god utsikt över den omgivande skogen fram mot den långa bron över Skellefteälven, här uppdämd av kraftverket i Rengård. Före älven hinner banan också korsa väg 370 på bro i södra delen av banken. Hela älvpassagen sker på en drygt två kilometer lång raklinje som också innefattar motsvarande bank norr om bron där den gamla bansträckningen åter korsas strax norr om bron över landsvägen. Mellanblocksignalen finner vi strax söder om den bergskärning som finns i norra änden av raklinjen mitt mellan Skellefteälven och Petikån. Medlutet har då bytts till ett lika stort motlut ute på bron fram mot bergskärningen.