Höghedens håll- och lastplats anlades nästan mitt på den ursprungligen 2,4 kilometer långa raklinjen i sydostlig riktning knappt fyra kilometer från Älvsby station, den var fram till 1990-talets omläggning hela banans längsta raklinje. Efter stigningen upp från bron över Korsträskbäcken finns här en längre sträcka med mycket svagt medlut mot Piteå belägen omkring 53 meter över havet och 12 meter högre än Älvsby station, den sydostligaste delen av denna fick hysa håll- och lastplatsen. Den anlades på begäran av Älvsby kommun med syfte att betjäna byarna i den södra delen av Älvsby socken, landsvägen från Granträsk korsar nu som då järnvägen en kilometer längre mot sydost och en väg anlades fram till denna.
Håll och lastplatsen anlades på banans sydvästra sida. Bebyggelsen bestod av en stationsstuga i vinkel mot spåret och en med den sammanbyggd godsbod parallellt med spåret på Älvsbysidan av stationsstugan. Till detta kom ett uthus och ett avträdeshus. Utanför stugan fanns en 50 meter lång plattform vid spåret med kant av trä. Nordväst om stationsstugan med godsbod byggdes ett lastspår med två växlar och 157 meters hinderfri längd. Vid lastspåret anlades en enkel 10 meter lång lastkaj av trä som senare kom att byggas om med betongelement.
På 1950-talet upphörde Högheden som håll- och lastplats och omvandlades till uppställningsplats för beredskapslok. Lastspårets växel närmast stationsstugan togs bort och ett 160 meter långt lokhus i plåt uppfördes på lastspårets plats. Stationsstugan såldes 1960, monterades ned och återuppbyggdes inne i Älvsbyn. Kvar blev godsboden vars gavel som tidigare varit sammanbyggd med stationsstugan fick sättas igen. Lokhuset tömdes på sina beredskapslok 1993 och revs sommaren därpå. Godsboden blev kvar till 1995 då den övertogs av Malmbanans vänner och flyttades till järnvägsmuséet i Karlsvik, Luleå, där den sedan renoverades. Kvar i Högheden finns idag endast lastkajen samt grundrester som torde tillhöra godsboden och stationsstugan.