Sv: SbÖN 121: Skellefteälven - Linbanebild?

Skrivet av David Larsson den 31. jan 2008 08:16:12:

Som ett svar på: Sv: SbÖN 121: Skellefteälven - Gamla linjen med Kusfors station [24 bilder] skrivet av Peter B den 31. jan 2008 07:23:19:

>>>Längs den gamla bansträckningen över Skellefte älv som försvann i och med den nya bron över älven ligger den nu nedlagda stationen Kusfors. Stationshuset finns dock kvar vid Skellefteälvens strand tillsammans med ett uppställt ånglok. Tågresenärer på SbÖN kan med fördel spana i nordvästlig riktning vid passage över den nya bron, så uppenbarar sig förhoppningsvis både stationshus och ånglok på stranden.
>>>

En bit in i skogen passerade den gamla linjen under linbanan mellan Kristineberg och Boliden.


>>Trevliga bilder som vanligt! Tack för bilderna.
>>Fanns det inga gäster på caféet? Det ser ödsligt ut på dina bilder.
>>Litet upplysningar om linbanan Kristineberg-Boliden:
>>Banan byggdes under andra värdskriget för transport av kopparmalm och första vagnen passerar linbanan 14 april 1943.
>>Banan är 96 km lång och bygget gick med en hastighet av 8 km per månad.
>>Vid invigningen hade banan en transportförmåga av 300000 ton malm per år. Transportförmåga 50 ton/tim. Antal vagnar 915 st. Varje vagn lastade 1200kg. Avstånd mellan vagnarna 232 m. Hastighet 2.7 m/s. Drivkraft 8 st 135 hp elmotorer.
>>Banan var automatiserad inklusive lastning och lossning. Enda personalen var banvakterna som ansvarade för smörjning och bevakning.
>>Stationer:
>>Kristineberg lastning av slig till Boligen och lossning av malm för anrikning från Rackejaur.
>>Ytterberg drivstation
>>Strömfors lastning av malm från Lainijaur och Adak
>>Rackejaur gruva. Malm sändes till Kristineberg för anrikning.
>>Mensträsk planerad gruva
>>Bjurfors gruva
>>Åsen gruva
>>Kusfors anhalt. Här kunde malm omlastas till järnväg, men jag har inga upplysningar om så skett.
>>Renström gruva
>>Boliden Omlastning till järnvägen Boliden-Rönnskär.
>>Linbanan moderniserades flera gånger och kapaciteten höjdes också, men nu är den nedlagd, utom en sträcka där man kör turisttrafik.
>>/Per Helmerson
>Linbanan levererades av AB Nordströms Linbanor, Enköping/Stockholm. Som också levererade linbanan Forsby-Köping.
>För att få mera järnvägsanknytning så var det Motala Verkstad som levererade byggsatser till Forsby-Köpings spännstationer. Jag tror det var lika på Kristineberg--Boliden.
>En kuriosasak, som inte har med järnväg att göra var när man skulle dra linbanan i skogen. Man använde luftvärnsstrålkastare från försvaret. Med hjälp av dessa kunde man lysa lång och rakt. Det användes när man stakade bägge linbanorna.
>Har David möjligen någon närbild på skyddsnätet över gamla banan?

Jag måste ju tyvärr erkänna att jag inte har någon närbild, mycket på grund av stängslet som jag inte hittade någon enkel väg förbi. Huru med herr Rydberg alias Jona, har han eller någon annan en bild?




Kommentarer:

Postvagnen