Sv: SbÖN 86: Pustbergstunneln och dubbelspåret Hbä-Hsö [15 bilder]

Skrivet av David Larsson den 16. nov 2007 12:11:09:

Som ett svar på: Sv: SbÖN 86: Pustbergstunneln och dubbelspåret Hbä-Hsö [15 bilder] skrivet av Göran Kannerby den 16. nov 2007 09:00:21:

>>>>>>>Som vanligt ett otroligt trevligt reportage. smile
>>>>>>>Din serie från SbÖN är något av det bästa som förekommit i Postvagnen under årens lopp.
>>>>>>>Du har dock råkat skriva km 230 i st f 830 i en av bildtexterna.updown
>>>>>>Tack så mycket för de fina orden, de värmer. Det glädjer mig att det finns intresse för detta stora projekt där även jag lär mig mycket nytt, även efter resan och alla dess intryck.
>>>>>>Det blev tydligen för många siffror i detta avsnitt, både järnvägskilometer och tunnellängd i meter. Jag tror det fick mig att blanda ihop hundratalssiffran... Men det blev ju "bara" 60 mil fel! Självklart är bilden tagen från samma plats som den föregående.
>>>>>>Vi närmar oss nu Vännäs, järnvägsknuten som bildar den naturliga mittpunkten på banan. Sedan fortsätter vi norrut mot Boden C, med takten jag håller nu skulle jag tro att vi når dit någon gång i februari. Jag hoppas att även fortsättningen ska bjuda på intressanta bilder med tillhörande information. Jag ser fram emot att få fortsätta berätta om resten av banan!
>>>>>Bara en niträknarfråga: Är det tal om det faktiska avståndet mellan Bräcke och Boden som blir halvvägs på den här platsen eller är det så enligt det som anges i längdmätningssystemet i linjeboken med alla dess längdmätningsförkortningar? En kilometer i linjeboken kan ju vara kortare än 1000 m och SbÖN är ju en bana med hyggligt många längre linjeomläggningar i bagaget.zwinker
>>>>Jag försökte poängtera att denna beräkning är baserad på ändpunkternas kilometertal och då det som du skriver finns en del linjeomläggningar blir denna mittpunktsberäkning ungefärlig. Den största linjeförkortningen bör vara linjen förbi Nyåker (kanske följd av passagen över Skellefte älv som vi kommer till senare), men där måste man bestämma sig för om man vill följa den långa eller den korta vägen i mittpunktsberäkningen. I texten om Brattsbacka (banans "mittstation", lättare att beräkna) skrev jag "Banans mittpunkt räknat i bansträcka (om den nu har en entydig sådan beroende på de dubbla bansträckningar som förekommer) finns lite längre norrut, dock söder om Vännäs som kanske är den mest naturliga punkten i vilken man kan dela banan i en sydlig och en nordlig del." Jag nöjer mig alltså med denna ungefärliga uträkning av banans mittpunkt.
>>>Enligt BIS är det 676 722,9 meter mellan Bräcke och Boden. Bräcke-Hörnsjö är det 342 019,4, Bräcke-Högbränna 337 973,5.
>>>:-)
>>Jag tycker dina siffror är höga, hur är de uträknade, vilken väg (korta, långa eller båda) vid Nyåker? Tittar man på kilometerskyltarna är banan knappt 63 mil lång, men dina siffror ger ju en längd som är drygt 45 kilometer längre?? Visst kan järnvägskilometer vara längre än en kilometer men banan har ju i allmänhet kortats vid omläggningar. Jag förstår inte dina siffror!
>Jag tog ut antalet meter räl ur BIS och gjorde då misstaget att inte beakta att de sträckor där inte båda rälerna bytts samtidigt blev dubbelregistrerade (så får ni därmed en siffra på det också).
>Här är korrigerade och förtydligade siffror:
>stationshusmitt Bräcke till bortre stationsgräns Högbränna: 306 483,4 meter
>stationshusmitt Bräcke till infartssignal Hörnsjö: 310 529,3 meter
>stationshusmitt Bräcke till stationshusmitt Boden C: 615 114,5 meter
>Mätt närmaste vägen, dvs via uppspåret på dubbelspåret och utan att Nyåker passeras.
>:-)

Tack för siffror som stämmer bättre. Således ligger mittpunkten beräknad på detta sätt cirka en kilometer norr om norra stationsgränsen i Högbränna, vilket är inom det område som täcktes in av bilderna i detta avsnitt. Vi har därmed passerat även denna mittpunkt och ska nu bara passera Vännäs också för att verkligen känna att vi är på andra halvan...





Kommentarer:

Postvagnen