Sv: SbÖN 86: Pustbergstunneln och dubbelspåret Hbä-Hsö [15 bilder]

Skrivet av Göran Kannerby den 15. nov 2007 18:45:42:

Som ett svar på: Sv: SbÖN 86: Pustbergstunneln och dubbelspåret Hbä-Hsö [15 bilder] skrivet av Måns Johannesson den 15. nov 2007 18:13:06:

>>>Mellan mötesstationerna Högbränna och Hörnsjö längs Stambanan genom övre Norrland några mil söder om Vännäs togs i november 1995 en ny linjesträckning i bruk. Den gamla linjen ligger kvar och bildar tillsammans med den nya linjen ett dubbelspår mellan stationerna. Det är dock ett dubbelspår med stor skillnad i spårgeometri mellan de båda spåren, vilket gör att det nyare uppspåret används mest. På det nyare spåret strax öster om Högbränna finner man den 298 meter långa Pustbergstunneln. Vid den börjar en lång kurva som på några kilometers linje upp till Hörnsjö ändrar färdriktningen 90 grader från öst-västlig i Högbränna till nord-sydlig i Hörnsjö.
>>>Då Bräcke station ligger på kilometer 514,9 och Boden C vid kilometer 1144,4 ger det att mittpunkten räknad i järnvägskilometer ligger vid 829,65 vilket är en punkt strax öster om Pustberget.

>>Fina bilder, som vanligt får man kanske säga. Jag var först på väg att påpeka att det inte skulle vara dubbelspår, men kollade för säkerhets skull och har nu insett att jag tänkte på de dubbla spåren lite längre söderut, där det ena har linjeplatsen Nyåker, men inte det andra. Lite fascinerande att man väljer olika modeller, det är ju inget krav atten linjeplats ska finnas på ett dubbelspårs båda spår, inte heller måste det vara dubbelspår för att det går två spår mellan två trafikplatser (jämför Grängesberg-Ställdalen).
>>Får man gissa att detta är det mest skilda dubbelspåret i Sverige?
>>:-)
>Finns inte en linjeplats egentligen vid samtliga spår även om växeln bara finns på ett spår?

Jag är lite osäker. Jag tror man anser linjeplatsen finnas på banan, och att växeln ligger i det ena eller andra spåret.

>När det gäller Grängesberg-Ställdalen finns ju Grängesbergs malmbangård på ena linjen, det finns idag inget fall med två olika enkelspår mellan två trafikplatser.

Det har du rätt, om du korrigerar till "två olika enkelspår mellan två intilliggande trafikplatser". Annars envisas jag med att det finns två enkelspår
Grängesberg-Ställdalen
Åstorp-Helsingborg
Öreälv-Oxmyran
säkert fler om det kan vara långt.

:-)




Kommentarer:

Postvagnen