Sv: SbÖN 86: Pustbergstunneln och dubbelspåret Hbä-Hsö [15 bilder]

Skrivet av Erik den 15. nov 2007 18:45:19:

Som ett svar på: Sv: SbÖN 86: Pustbergstunneln och dubbelspåret Hbä-Hsö [15 bilder] skrivet av Göran Kannerby den 15. nov 2007 17:56:32:

>>Mellan mötesstationerna Högbränna och Hörnsjö längs Stambanan genom övre Norrland några mil söder om Vännäs togs i november 1995 en ny linjesträckning i bruk. Den gamla linjen ligger kvar och bildar tillsammans med den nya linjen ett dubbelspår mellan stationerna. Det är dock ett dubbelspår med stor skillnad i spårgeometri mellan de båda spåren, vilket gör att det nyare uppspåret används mest. På det nyare spåret strax öster om Högbränna finner man den 298 meter långa Pustbergstunneln. Vid den börjar en lång kurva som på några kilometers linje upp till Hörnsjö ändrar färdriktningen 90 grader från öst-västlig i Högbränna till nord-sydlig i Hörnsjö.
>>Då Bräcke station ligger på kilometer 514,9 och Boden C vid kilometer 1144,4 ger det att mittpunkten räknad i järnvägskilometer ligger vid 829,65 vilket är en punkt strax öster om Pustberget.

>Fina bilder, som vanligt får man kanske säga. Jag var först på väg att påpeka att det inte skulle vara dubbelspår, men kollade för säkerhets skull och har nu insett att jag tänkte på de dubbla spåren lite längre söderut, där det ena har linjeplatsen Nyåker, men inte det andra. Lite fascinerande att man väljer olika modeller, det är ju inget krav atten linjeplats ska finnas på ett dubbelspårs båda spår, inte heller måste det vara dubbelspår för att det går två spår mellan två trafikplatser (jämför Grängesberg-Ställdalen).
>Får man gissa att detta är det mest skilda dubbelspåret i Sverige?
>:-)

Nu är ju Nyåker inte en linjeplats utan en station med infarts- och mellansignal, dock utan mötesspår. Därav alternativ sträcka och inte dubbelspår.

/Erik, Vns




Kommentarer:

Postvagnen