Sv: SbÖN 51: Mer gods på sydgång i kvällssolen [1 bild]

Skrivet av David Larsson den 13. sep 2007 10:25:42:

Som ett svar på: Sv: SbÖN 51: Mer gods på sydgång i kvällssolen [1 bild] skrivet av Alexander Ödman den 13. sep 2007 09:36:30:

>>Vissa tider på dygnet är det på vissa sträckor av Stambanan genom övre Norrland närmast enkelriktat på banan. Genom att köra många tåg i samma riktning efter varandra effektiviseras trafiken och tåg kan köra långa sträckor utan stopp för möte. Ett tydligt exempel på detta förfarande i nu gällande tidtabell är sträckan Långsele-Vännäs på kvällen. Därför kommer här en bild på ytterligare ett godståg på sydgång, från en plats som är bekant från tidigare avsnitt.

>
>Trevlig bild, som det oftast är från dig!
>Nu blev jag lite nyfiken på tågföringen på stambanan. Är det så att man "samlar" på sig godståg i ena ändan för att kunna skicka dem snabbt efter varandra?
>Sen har jag alltid undrat över hur många godståg det egetnligen går till norrland varje dag. Och vad är det man kör för gods? När man lyssnar/läser så får man ofta känslan av att det är hur mycket godståg som helst. Men vart ska allt gods...?
>Tacksam för svara som stillar min nyfikenhet. smile
>/ Alexander Ödman

Ett litet, inte fullständigt svar på dina frågor kommer här.

Frågan om tågföringen borde väl en trafikplanerare svara på, men jag gör ett försök. På en så lång bana som SbÖN kan är det ju inte möjligt att köra enkelriktat hela tiden, det skulle göra att banan stod tom under många timmar. Det skulle bli väldigt ineffektivt och tågen skulle bara kunna nå sitt mål vid några få timmar varje dygn osv. Däremot kan man se i graferna för banan att det på vissa sträckor vid vissa tidpunkter går många tåg i samma riktning efter varandra, samtidigt som finns det sidor i grafen som ser ut som ett snedställt rutnät, dvs det är i högsta grad dubbelriktad trafik.

Att det låter som att det är mycket godståg på banan är kanske för att det är lite persontåg, i fallet Långsele-Melllansel inskränker ju persontrafiken sig till de fyra nattågen. Huruvida det går mycket godståg är väl relativt, men jag känner själv att det kommer oftare än man tror. Och var godset ska, ja det finns ju en hel del industrier även i Norrland! Stålpendlarna Luleå-Borlänge är ju ett exempel, ett annat är tågen (både Green Cargo och Hector Rail) som kör till/från Piteå och de två stora pappersbruk som finns här.

Hoppas fler kompletterar och rättar ev. felaktigheter!





Kommentarer:

Postvagnen