Sv: SbÖN 32: Forsmo (Fsm) [7 bilder]

Skrivet av Jan L den 16. aug 2007 14:39:51:

Som ett svar på: Sv: SbÖN 32: Forsmo (Fsm) [7 bilder] skrivet av Hans Broman den 16. aug 2007 14:29:05:

>>>>>Nu är det många år sedan jag reste Forsmo-Hoting men det är lite lustigt att linjen ansluter direkt till stambanan och inte till mötespåret inne på stationsområdet. Eller är det så att all rundgång och lokbyte görs nere i Långsele och att det inte har någon större betydelse om tåget inväntar fri väg på infarten från Hoting? Jag har fått för mig att många tåp från Hoting går vidare upp mot Ö-vik/Husum. Mvh/Alex
>>>>Hur trafikflödena ser ut kanske någon annan vet bättre, men modellen med att skiljeväxeln mot anslutande banor ligger strax utanför själva bangården är vanligt längs SbÖN, ser ut så t.ex. i Långsele och Mellansel. Har funderat på om det är för att det helt enkelt inte lönar sig med de extra växlar som skulle behövas för anslutning till mötesspåret.
>>>Jag är också rätt övertygad om att förklaringen handlar om en besparing - två växlar mindre helt enkelt. Men också mindre flexibelt - men den utgiften drabbar ju någon annan...
>>Nu tänker jag säkert lika långsamt som ett godståg men min tanke var att växelanslutningen från Hotingbanan som nu ligger direkt i huvudtågvägen/stambanan skulle läggas till ett av mötespåren och då borde det väl bli lika många växlar? Förmodar att det var så det var innan bangården byggdes om i Forsmo? Det verkar också som man inte har något skyddspår från Hoting innan anlutningsväxeln.
>>Min ursprungliga tanke var att ett tåg från Hoting som skulle göra rundgång eller lokbyte i Forsmo inte behövde blockera huvudtågvägen om det bara skulle gå in på ett av mötesspåren men som jag själv sa faller väl den teorin om allt görs nere i Långsele i vilket fall. Mvh/Alex
>Jag delar dina funderingar. Jag drar mig också till minnes att det någon gång på 80-talet var upplagt så att godstågen från Hoting till Örnsköldsvik gjorde rundgång i Forsmo. Hur man gör numera vet jag inte, och inte heller var växlarna låg då.

Den nuvarande lösningen gör det möjligt för tåg till/från bägge linjerna att nå/avgå från bangårdens samtliga tågspår. Men två växlar till hade gjort det möjligt med utfart mot den ena linjen samtidigt som ett annat tåg hade infart från den andra. Nu är det "en i taget" som gäller.

Denna snikmodell användes en gång av SJ i västra änden av Tillberga där linjerna mot Västerås resp gamla linjen mot Ramnäs delade sig. Växeln hade namn efter den som kom på det hela, men jag tror att h*n läser Postvagnen så...aetsch





Kommentarer:

Postvagnen