Sv: SbÖN 32: Forsmo (Fsm) [7 bilder]

Skrivet av Alex den 16. aug 2007 14:17:52:

Som ett svar på: Sv: SbÖN 32: Forsmo (Fsm) [7 bilder] skrivet av Jan L den 16. aug 2007 13:56:34:

>>>Nu är det många år sedan jag reste Forsmo-Hoting men det är lite lustigt att linjen ansluter direkt till stambanan och inte till mötespåret inne på stationsområdet. Eller är det så att all rundgång och lokbyte görs nere i Långsele och att det inte har någon större betydelse om tåget inväntar fri väg på infarten från Hoting? Jag har fått för mig att många tåp från Hoting går vidare upp mot Ö-vik/Husum. Mvh/Alex
>>Hur trafikflödena ser ut kanske någon annan vet bättre, men modellen med att skiljeväxeln mot anslutande banor ligger strax utanför själva bangården är vanligt längs SbÖN, ser ut så t.ex. i Långsele och Mellansel. Har funderat på om det är för att det helt enkelt inte lönar sig med de extra växlar som skulle behövas för anslutning till mötesspåret.
>Jag är också rätt övertygad om att förklaringen handlar om en besparing - två växlar mindre helt enkelt. Men också mindre flexibelt - men den utgiften drabbar ju någon annan...

Nu tänker jag säkert lika långsamt som ett godståg men min tanke var att växelanslutningen från Hotingbanan som nu ligger direkt i huvudtågvägen/stambanan skulle läggas till ett av mötespåren och då borde det väl bli lika många växlar? Förmodar att det var så det var innan bangården byggdes om i Forsmo? Det verkar också som man inte har något skyddspår från Hoting innan anlutningsväxeln.

Min ursprungliga tanke var att ett tåg från Hoting som skulle göra rundgång eller lokbyte i Forsmo inte behövde blockera huvudtågvägen om det bara skulle gå in på ett av mötesspåren men som jag själv sa faller väl den teorin om allt görs nere i Långsele i vilket fall. Mvh/Alex





Kommentarer:

Postvagnen